Media

Girlboss interview met Marijntje van Benthum

7 mei 2018

Ruim een derde van alle ondernemers in Nederland is vrouw en er zijn heel veel vrouwen die eraan denken om een eigen bedrijf te gaan starten. Wellicht heb jij hier ook al eens over nagedacht? Of ben je al onderweg maar heb je nog net dat duwtje in de goede richting nodig om er helemaal voor te kunnen/durven gaan? Deze inspirerende vrouwelijke ondernemers gingen je voor! Vandaag aan de beurt: Marijntje van Benthum van Van Eigen Deeg

GIRLBOSS
“A woman in control, taking charge of her own circumstances in work & life. Someone who knowns her worth and won’t accept anything less. She is empowering and inspiring to those around her & kicks ass!” – Urban Dictionary

Marijntje van Benthum interview ondernemen
Girlboss interview met Marijntje van Benthum van Van Eigen Deeg

Wie ben je?
Marijntje van Benthum (39), bakkersdochter en oprichter Van Eigen Deeg. Ik woon met mijn vriend en twee kinderen: Jack (5) en Morris (3) in Nijmegen. In mijn vrije tijd houdt ik van gezelligheid met vrienden: het liefst met lekker uitgebreid eten. En om fit te blijven doe ik aan krachttraining en ben ik minimaal 1 x per week te vinden in de Nijmeegse bossen voor een trailrun.

Omschrijf je bedrijf, hoe lang het bestaat en wat je doet. Waar komt jouw liefde, passie of idee voor bakken en koekjes vandaan en op welk punt besloot jij om er helemaal voor te gaan en maakte je van Van Eigen Deeg je fulltime bedrijf?
Van Eigen Deeg is ontstaan uit mijn jeugd als bakkersdochter. Mijn ouders hadden een ambachtelijke brood- en banketbakkerij en als kind was mijn slaapkamer tegen de bakkerij aan. Ik heb hele mooie herinneringen, zeker aan de drukke periodes zoals kerst. Dan was er altijd werk, waren er altijd mensen, altijd was er volop reuring bij ons thuis.

Op de één of andere manier spreekt het vak bakker tot de verbeelding. Het heeft iets eigens. Mensen worden altijd blij van lekker vers brood of ambachtelijke koek en gebak. Uit dit gevoel is ‘Van Eigen Deeg’ ook voortgekomen: ik wil dat iedereen, waar dan ook, altijd van een lekker en verantwoord koekje Van Eigen Deeg kan genieten.

Na mijn universitaire studie Letteren heb ik in de online marketing geleerd hoe je een product in de markt zet. Samen met mijn partner heb ik in 2012 besloten me vol op mijn echte passie te gaan richten: bakken. Dit heeft geresulteerd in Van Eigen Deeg dat zich sinds 2015 exclusief op ambachtelijke koek richt. De diepgaande productkennis van mij en mijn vader wordt nu gecombineerd met marketing. Voor mij de ideale combinatie om mijn ambitie te realiseren.

Wat is volgens jou de sleutel van jouw succes?
Iets doen waar mensen blij van worden, zou je mijn drijfveer kunnen noemen.

Eerder werkte ik in het bedrijfsleven, bijvoorbeeld bij Greetz, de website waarmee je kaartjes met een verrassing kan sturen. Ik vind het inspirerend wanneer mensen weten wat ze willen en hoe ze dat aan gaan pakken. Thijs bijvoorbeeld, mijn partner is daar heel goed in, samen geven we Van Eigen Deeg vorm. Maar ook mijn ouders, die in het land van Cuijk zo succesvol zijn geweest. Ze hebben hun klanten altijd voorzien van hele mooie producten. Iedereen in de regio kent ze daardoor en daar profiteer ik soms nog van.

Ik heb altijd een passie gehad voor lekker eten en het uitproberen van nieuwe dingen. Ik duik graag de keuken in, maar trek er ook met regelmaat op uit om inspiratie op te doen. Lange tijd woonde ik in Amsterdam. Ik kwam daar graag in de Negen Straatjes, waar kan je heerlijk lunchen of koffiedrinken. Ik kon dan echt dromen van zo’n tentje voor mezelf, met heerlijke koffie en alle gebak en broodjes lekker zelf gemaakt. Toen ik voor de liefde terug verhuisde naar Brabant en ik terecht kon in het bakkerijtje dat mijn ouders hebben, besloten we ervoor te gaan. Samen. Want ondernemen is een levenskeuze die je samen maakt. Het is heel mooi om zo’n passie te hebben, maar soms vind ik het eerlijk gezegd ook vermoeiend. Als ondernemer leg ik mijn lat hoog. Dat geeft wel eens gedoe. Ik kan me ook ontevreden voelen, dromend van succes. Toch is de kick van het verder komen, het zelf iets neerzetten, enorm groot.

Marijntje van Benthum interview ondernemen

Waar zie jij jezelf en je bedrijf over vijf jaar?
Van Eigen Deeg is trendsetter op het gebied van koekjes: in smaak, beleving en verpakking. Van Eigen Deeg is een merk dat iedereen aanspreekt en ook een assortiment heeft met diverse smaken. Uiteraard met kwalitatief goede grondstoffen en bijzondere smaken. In de bakkerij heerst een positieve sfeer en mensen willen er graag werken. Bij Van Eigen Deeg krijgt iedereen een kans om zich te ontwikkelen en mee te helpen de missie van Van Eigen Deeg in te vullen. Dit kan uiteraard alleen maar als iedereen zich echt inzet en ook het beste uit zichzelf wil halen: work hard, play hard is een van onze kernwaarden. Ik ben koekexpert van Nederland en zet het verantwoord en duurzaam genieten van koek op de kaart. Dit laatste geldt zowel voor product als verpakking.

Hoe ziet een gemiddelde werkdag eruit?
Een gemiddelde werkdag bestaat er eigenlijk niet. Ik probeer wel zoveel mogelijk structuur in mijn week aan te brengen. Iedere maandag sta ik met mijn vader in de bakkerij voor productontwikkeling. Maar zeker ook voor productverbetering. Soms bedenken we een recept en is het in één keer goed. Maar soms zijn we weken bezig voordat wij het echt perfect genoeg vinden om door ons testpanel geproefd te worden. In de middag verwerk ik de resultaten in een verslag, zodat we een week later weten wat we hebben gemaakt. Een gram meer of minder bakpoeder of kaneel kan al veel verschil maken. Op dinsdag ga ik naar de productielocatie en help ik inpakken & bestellingen klaarzetten. En als het niet wordt opgehaald bezorg ik ook de koekjes.

Woensdag is mijn vaste kantoordag: dan werk ik alle mail bij en zet social media berichten klaar. Vaak heb ik die dag ook nog afspraken met leveranciers of klanten. Donderdag en vrijdag zijn de dagen die het meest wisselend worden ingevuld. Ik probeer ook wel minimaal twee keer per maand af te spreken met een collega ondernemer om te sparren.

Wat is het grootste leerpunt uit jouw carrière?
Toen ik net begonnen was maakte ik koeken en ook gebak. Dit resulteerde in heeeeeel veel uren werk en nauwelijks marge. Ik bleef maar doorgaan en durfde geen nee te verkopen.
Op een gegeven moment was het niet meer haalbaar om alles te produceren. Ik was als een dolleman aan het werk en had nergens tijd meer voor. Toen heeft mijn partner me gedwongen om een keuze te maken. Toen heb ik besloten om me helemaal te gaan richten op koeken en daar een merk van te gaan maken. Dus mijn leerpunt is keuzes maken. Iedere keuze is goed en je kan altijd bijstellen. En soms voelen de keuzes heel rigoureus, maar doe het en ervaar hoeveel ruimte er ontstaat.

Waar kan jij als ondernemer echt niet zonder?
Ik kan echt niet zonder een paar bakken koffie in de ochtend…. Het belangrijkste programma wat ik gebruik is Excel: om recepten in te voeren en kostprijsberekeningen te maken.

Wat is het beste advies wat je aan andere (vrouwelijke) ondernemers kan geven?
Lees het boek: The subtle art of not giving a fuck. Kort gezegd komt het neer op: blijf bij je jezelf en wat jij kan. Dat is goed. Probeer niet iemand anders te zijn, dat gaat je niet lukken. Wees blij met wie je bent en draag dat uit.

–> Bekijk hier de website van Van Eigen Deeg.

Reacties op dit artikel

  • Reply Bo 7 mei 2018 at 09:14

    Ik ga meteen je advies opvolgen, ga het boek lezen om nog meer mezelf te zijn in het ondernemen💪🏻
    Bo’s laatste artikel:Happy and Healthy Lifestyle day 6 & 12 Mei 2018

  • Reply chucky1012 7 mei 2018 at 06:59

    Interessant en leuk!
    Wat veel goede ondernemende vrouwen als eigen baas heeft ons land 👌👍

  • Antwoorden

    CommentLuv badge

    Meer in Media
    Juliëtte Moolenbeek interview ondernemen My Lovely Notebook
    Girlboss interview met Juliëtte Moolenbeek

    Ruim een derde van alle ondernemers in Nederland is vrouw en er zijn heel veel vrouwen die eraan denken om...

    Sluiten