Media

Belgische beautybloggers in de Metro

12 februari 2011

belgischebeautyblogs - Belgische beautybloggers in de Metro
In de Belgische editie van de Metro stond deze week over Belgische beautybloggers en daar wil ik vandaag even aandacht aan schenken. Het is een lang artikel dus ga er maar lekker voor zitten.

Beautyblogs maken furore op het internet
Surfen naar schoonheid

BRUSSEL Na de modeblogs veroveren nu ook beautyblogs hun plekje op het wereldwijde web. Van het nieuwste mascaraborsteltje tot de laatste innovatieve gezichtscrème: geen enkel beauty­product ontsnapt nog aan het alziend oog van de blogger. Metro werpt een blik op dit relatief nieuwe fenomeen.

Modeblogs hebben al langer hun front row seat opgeëist in de modewereld. Het internet bulkt van de op mode geïnspireerde blogs, de ene al succesvoller dan de andere. In sommige gevallen hebben de bloggers ook daadwerkelijk inspraak in het wereldje. Het voorbeeld bij uitstek is Tavi, de 13-jarige modeblogster die dankzij haar internetschrijfsels (www.thestylerookie.com)
prompt gebombardeerd werd tot nieuwste ster aan het modefirmament. De Amerikaanse tiener – altijd in voor een opvallend vestimentair experiment -schopte het zelfs tot de eerste rij van de coutureshows in Parijs en New York, en ze mocht handjes schudden met ­modepaus Karl Lagerfeld. En dat allemaal dankzij haar scherpe pen, of beter, toetsenbord, waarmee Tavi haar eigen creatieve kijk op mode de vrije loop laat.

TEST-AANKOOP VOOR
BEAUTYPRODUCTEN

De modeblog is dus een instrument geworden om rekening mee te houden, maar is de beautyblog dat ook? Het fenomeen ‘beautybloggen’ is alleszins iets minder bekend. Een beautyblogger houdt zich vooral bezig met het recenseren van schoonheidsproducten, van het nieuwste haarmasker tot de laatste nagellak. «Voor mij is bloggen meer dan een hobby. Het is een echte passie geworden», getuigt Stamatia Goygogiannis (perfectlyunordinary.blogspot.com). «Mijn blog houdt me elke dag wel een paar uurtjes zoet. Producten kopen en uittesten, teksten schrijven, foto’s nemen, mails beantwoorden, contacten onderhouden met pr-bureaus en beautyfabrikanten, andere blogs opvolgen…»
«Ook bij mij is het bloggen een uit de kluiten gewassen hobby geworden», beaamt Maaike Blondeel (beautyblog-honestbeauty.blogspot.com). «Het neemt een groot deel van mijn vrije tijd in, maar ik heb natuurlijk niet liever.» Blondeel begon naar eigen zeggen met bloggen omdat ze zich ergerde aan het feit dat in tijdschriften nooit iets negatiefs geschreven wordt over cosmetica. «Als je door een magazine bladert, stuit je op één grote reclameberg aan schoonheidsproducten. Ik wou met mijn blog een betrouwbare bron zijn, een soort Test-Aankoop voor beautyproducten.»

VAN BUZZ TOT KASSUCCES

Volgens de beautyblogsters hebben hun internetstukjes zeker invloed op de lezer. «Wanneer verschillende beautyblogs een bepaald product maken of kraken, zal dat zeker effect hebben», meent Stamatia. «Neem nu de recente lancering van de Catrice-nagellakken in ons land. Op voorhand werd daar op heel wat blogs een hele buzz rond gecreëerd. En ik kan je verzekeren: de schappen in de drogisterijen waren meteen na de lancering volledig geplunderd.»
Grote beautyfabrikanten beamen volmondig dat blogs steeds vaker meetellen. «Tegenwoordig houden meer merken rekening met beautybloggers, en terecht», klinkt het bij L’Oréal. «Wij nodigen bloggers uit op onze persvoorstellingen en houden hen op de hoogte van nieuwtjes.» Ook bij Nivea investeert men actief in beautybloggers. «Uitnodigen op persvoorstellingen doen we weliswaar niet, maar we brengen de bloggers wel op de hoogte van alle nieuwe lanceringen en bezorgen hen nieuwe producten om uit te testen.»
Het effect van bloggers op hun potentiële klanten is dan ook niet min, beseffen de fabrikanten. «Blogs hebben zeker invloed op de consument», knikt Marie Lemaitre van oona, het bureau dat de persrelaties van L’Oréal verzorgt. «Bloggers zijn eerlijk en daardoor wordt er zoveel waarde gehecht aan hun reviews.» Maar er is meer. Naast de lezers vinden ook de fabrikanten zelf nieuwe inspiratie op
weblogs. «Wij geven de eventuele punten van kritiek door aan L’Oréal, zodat ze de producten nog kunnen verbeteren», verklaart Lemaitre. «Als fabrikant houdt Nivea altijd rekening met de feedback die we krijgen van de consument. En dus ook van de blogger», knikt Audrey Flament, Internet Manager bij Nivea.

EERLIJK DUURT HET LANGST

Geen parfumerie of drogist is veilig voor beautybloggers, maar daarnaast krijgen ze ook geregeld gratis stalen en producten toegestuurd. Is de verleiding dan niet groot om de objectiviteit te laten varen? «Ik heb er geen enkele moeite mee om objectief te blijven», zegt Maaike Blondeel. «Als een product me niet aanstaat, dan schrijf ik het ook. Gooi ik daarmee de deur voor verdere samenwerking dicht? So be it.»
«Dat is het grote verschil met reclamespots of promotiefilmpjes: een beautyblog gaat simpelweg over wat de gewone consument er nu zelf van vindt. Want een beautyblogger is evenzeer een consument», legt Katia Peeters (www.twinxxx.be)
uit. «Trouwens, een negatieve review is niet per se slecht voor een merk. Het wekt de nieuwsgierigheid van de lezers op en wakkert de naamsbekendheid aan.» Vanessa Adams (www.beautyetc.be) is iets voorzichtiger. «Natuurlijk ben ik objectief, maar ik zal een product nooit tot op de grond afbreken. Het ene product werkt gewoon beter voor de ene persoon dan voor de andere. Ik zal er dan eerder niets over schrijven, dan het volledig af te breken.»
«In elk geval, wij vragen beautybloggers níet om uitsluitend positief over onze producten te schrijven», benadrukt Audrey Flament van Nivea. «We respecteren hun eerlijke mening, ook als die niet in ons voordeel is.» Volgens Marie Lemaitre van L’Oréal is het hele beautyblog­-gegeven juist gefundeerd op het feit dat de bloggers eerlijk zijn. «Als ze zich verplicht gaan voelen om positieve reviews te schrijven, verliezen ze aan geloofwaardigheid en heeft het testen geen zin meer. Wij pleiten voor een zo open mogelijke aanpak.»
«Bloggen doe je niet voor het geld, evenmin voor gratis producten, want dan val je al snel door de mand», besluit Stamatia.

BLOGGEN ALS INDUSTRIE

In de Verenigde Staten is het fenomeen beautybloggen al veel langer populair. «Maar ook bij ons maakt het de laatste tijd enorm veel opgang», merkt men op bij Nivea. «We vullen onze contactlijst nog altijd regelmatig aan met nieuwe beautyblogs.» Ondanks het toenemende succes blijven de blogs in Vlaanderen steken op het hobby-niveau. Heel anders dan in Nederland, waar het virtuele schoonheidsdagboek een echte industrie is geworden. Niet alleen liggen de bezoekersaantallen er een pak hoger, ook de adverteerders hebben er de blogs ontdekt. En dat brengt geld in het laatje. «Een paar Nederlandse blogsters verdienen zelfs goed hun brood met hun blog», weet Maaike Blondeel.
«In Nederland hebben de drie grootste beautyblogs sinds kort zelfs een soort vakbond opgericht», vervolgt Katia Peeters. «Als een blog lid mag worden – wat nog niet zo eenvoudig is – krijgt het een kwaliteitsvolle en betrouwbare stempel. Mede daardoor is het veel makkelijker om in contact te komen met beautymerken en pr-bureaus.» Op zich een goed initiatief, vindt Katia, ware het niet dat het onbevangen, spontane beauty­bloggen aan charme verliest. «Zo stelt de vereniging erg veel eisen en wordt er zelfs lidgeld gevraagd. Door hun competitieve gedrag nemen ze de fun van het bloggen voor een deel weg. Hier in België denken we er het onze van. Ik ben in elk geval blij dat de sfeer hier anders is.»
Die sfeer zit trouwens heel goed, klinkt het eensgezind. «Er speelt weinig tot geen concurrentie tussen Vlaamse beautybloggers», zegt Vanessa Adams. «Integendeel, we spreken zelfs regelmatig af om samen te gaan shoppen of om naar pers-events te gaan.» «Ik heb het gevoel dat wij Belgjes een redelijk hechte groep bloggers vormen», stelt Maaike Blondeel. «Je zou ons zelfs online kameraden kunnen noemen.»
Gerlinde De Bruycker

Bron: http://www.metrotime.be/digipaperArticlenl.html?storyId=40317000

Ik vind het een heel mooi en goed artikel en wil de dames die eraan meegewerkt hebben in het zonnetje zetten:

– Stamatia van http://perfectlyunordinary.blogspot.com
– Maaike van http://beautyblog-honestbeauty.blogspot.com
– Katia van http://www.twinxxx.be
– Vanessa van http://www.beautyetc.be

Ik vind het een goed artikel en sluit mij er volledig bij aan. Vooral het deel over de vakbond/vakbeweging/organisatie ;) sta ik compleet achter. Het is nog steeds heel erg jammer dat er weinig duidelijkheid is over o.a. de onafhankelijkheid/onpartijdigheid hiervan. Ik ben dan ook heel benieuwd wanneer wij hier meer informatie over gaan krijgen.

Reacties op dit artikel

  • Avatar van Charlotte
    Reply Charlotte 18 mei 2014 at 20:52

    leuke artikel , echt handig :)

  • Avatar van portfoliovanfemke
    Reply portfoliovanfemke 14 februari 2011 at 12:23

    Ik kende deze blogs nog niet en wat leuk dat ze in de krant staan!

  • Avatar van Kalypso
    Reply Kalypso 13 februari 2011 at 13:53

    Wauw, dat is zo leuk. Ik heb er natuurlijk niks van meegekregen in NL.
    Maar okee.
    Liefs, xxx

  • Avatar van Lisa
    Reply Lisa 12 februari 2011 at 23:07

    Bedankt voor het overtypen, heb namelijk de kans niet gehad om die Metro te lezen :) Leuk voor die bloggers trouwens :D

  • Avatar van Katia
    Reply Katia 12 februari 2011 at 22:21

    Wat lief dat je ons op deze manier in de bloemen zet ^^ ik ben alvast blij dat het artikel zo goed onthaald wordt! :) Thx lady!

    • Avatar van Desirée
      Reply Desirée 13 februari 2011 at 09:01

      Heel erg graag gedaan! :*

  • Avatar van Asmae
    Reply Asmae 12 februari 2011 at 21:49

    Goed artikel! En ik sta er helemaal achter dat er ook een vakbond wordt opgericht!!! <3

    • Avatar van Desirée
      Reply Desirée 13 februari 2011 at 09:00

      Een vakbond vanuit de vraag van de beautybloggers èn compleet onafhankelijk en transparant is, zou een mooie opzet zijn.

  • Avatar van michelle
    Reply michelle 12 februari 2011 at 20:47

    ik heb het in een keer uitgelezen
    goed artikel

  • Avatar van Kayla
    Reply Kayla 12 februari 2011 at 19:17

    Ik vond het ook een heel leuk artikel om te lezen!

  • Avatar van DalaLuz
    Reply DalaLuz 12 februari 2011 at 19:14

    Wat leuk dat je er aandacht aan besteed :-)

  • Avatar van Anouk
    Reply Anouk 12 februari 2011 at 17:55

    Goed artikel, fijn dat je het deelt want dit kunnen wij natuurlijk niet lezen hier in Nederland.
    Maar ik wist niet eens dat er een soort vakbond was opgesteld.

  • Avatar van Kimberley
    Reply Kimberley 12 februari 2011 at 14:59

    Ik had hem ook al gelezen. Ik vond het een enorm goed artikel. :)

  • Avatar van Céleste
    Reply Céleste 12 februari 2011 at 14:51

    leuk hoor!

  • Avatar van Josephine
    Reply Josephine 12 februari 2011 at 14:14

    Ja, ik had hem al gelezen, volgens mij had jij hem ook geretweet! Goed artikel inderdada, was echt heel boeiend.

Laat je een reactie, mening of tip achter? :)

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

More in Media
Tweet & Win een Nokia C7 voor Valentijn!

Wil jij de nieuwste Nokia C7 winnen? De smartphone met o.a. volledig glazen touchscreen, geïntegreerde sociale netwerken, 3 aanpasbare beginschermen,...

Close