Beauty Media

Persbericht | Campagne inspireert tot historische verandering

29 september 2011


Vandaag wil ik graag aandacht besteden aan het volgende persbericht.

The Body Shop en ECPAT presenteren een van de grootste petities in de geschiedenis van de Verenigde Naties die oproept om een eind te maken aan seksuele uitbuiting van kinderen en jongeren.

The Body Shop en ECPAT presenteren vandaag een petitie van meer dan 7 miljoen handtekeningen vanuit de hele wereld aan de voorzitter van de VN Mensenrechtenraad, mevrouw Dupuy Lasserre, waarin regeringen wereldwijd worden opgeroepen dringend een eind te maken aan seksueel misbruik van kinderen en jongeren.

De petitie maakt deel uit van de baanbrekende campagne van The Body Shop en ECPAT om overheden aan te sporen meer te doen om de 1,2 miljoen kinderen en jongeren te beschermen die elk jaar verhandeld worden voor seksuele uitbuiting. Deze campagne heeft al op ongekende schaal geleid tot veranderingen; wereldwijd hebben reeds 14 landen toegezegd in reactie op deze petitie nieuwe wetgeving te zullen aannemen. Landen waarvan de regeringen hebben ingestemd actie te ondernemen naar aanleiding van deze campagne zijn onder meer Malta, Denemarken, Portugal, Zuid-Afrika, Maleisië, Noorwegen, Zwitserland, Pakistan, Roemenië, Taiwan, Ierland, Indonesië, de Filippijnen en Nieuw-Zeeland.

Nu, om 13.00 uur, start de live video stream die je hier kan bekijken.

De campagnegeschiedenis van The Body Shop
• Een van de campagnesuccessen is de campagne tegen dierproeven. Die campagne resulteerde in een petitie van vier miljoen handtekeningen die in 1996 werden aangeboden aan de Europese Commissie, en leidde in november 1998 in het Verenigd Koningkrijk tot een verbod op dierproeven voor cosmetische producten en ingrediënten voor cosmetica.

• Ter gelegenheid van de vijftigste verjaardag van de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens in 1998 lanceerde The Body Shop een wereldwijde campagne samen met Amnesty International om aandacht te vragen voor de benarde situatie van mensenrechtenactivisten over de hele wereld. Onder het motto ‘Make Your Mark’ werd klanten gevraagd hun steun kenbaar te maken voor de verdediging van de mensenrechten. Aan deze succesvolle campagne deden drie miljoen mensen mee.

• In de loop van 2002 voerde The Body Shop wereldwijd campagne met Greenpeace International ter promotie van duurzame energie. Het hoogtepunt was het aanbieden van meer dan 6 miljoen handtekeningen van klanten aan de wereldtop voor duurzame ontwikkeling in Johannesburg. Wij verdiepen onze betrokkenheid bij duurzame ontwikkeling door te investeren in duurzame energie, door projecten te financieren voor het optimaliseren van het rendement van energie in ontwikkelingslanden en door gerecycled materiaal te verwerken in onze verpakkingen.

• In 2003 lanceerde The Body Shop een wereldwijde campagne om een halt toe te roepen aan huiselijk geweld. Deze campagne was een uitbreiding van een campagne die wij al bijna tien jaar rond dit thema voeren in een aantal landen waar wij gevestigd zijn, waaronder Canada, de VS en West-Maleisië. De campagne had als doel het thema huiselijk geweld onder de aandacht te brengen, geld in te zamelen voor de ondersteuning van groepen die hulp verlenen aan slachtoffers van huiselijk geweld, en ervoor zorgen dat onze klanten en medewerkers geïnformeerd worden over hulp die beschikbaar is.

• De campagne tegen huiselijk geweld bundelde de krachten met het onderzoek naar geweld tegen kinderen van de secretaris-generaal van de VN en dat resulteerde in ‘Behind Closed Doors’, het eerste wereldwijde rapport over de impact en omvang van huiselijk geweld tegen kinderen. Deze campagne werd uitgebreid naar het Midden-Oosten en bereikte in totaal 52 markten over de hele wereld.

• In 2007 lanceerde The Body Shop een uniek driejarig partnerschap met MTV International waarmee The Body Shop zich opnieuw inzette voor de strijd tegen hiv en aids.

• In 2009 lanceerden The Body Shop en ECPAT International een baanbrekende campagne om overheden aan te sporen een einde te maken aan seksuele uitbuiting van kinderen.

Reacties op dit artikel

  • Avatar van Peter
    Reply Peter 15 april 2013 at 11:19

    Ik wens je het beste toe en ik heb er vertrouwen in dat je het flink onder handen kunt nemen en echt een verschil kunt uitmaken! Wij steunen jou!

  • Avatar van Advocaat
    Reply Advocaat 6 april 2013 at 14:01

    Eindelijk eens iemand die grondig verandering wilt maken! Ik wens ze succes en hoop dat het een succes gaat worden! Leuk dat je het even onder de aandacht hebt gebracht in dit artikel :)

  • Avatar van Santje11
    Reply Santje11 30 september 2011 at 07:51

    Heel goed, dat ze aan zulke misstanden ook aandacht besteden!

  • Avatar van Elyne
    Reply Elyne 29 september 2011 at 20:57

    Heel erg leuk dat een winkel/beautymerk aandacht besteed aan doelen zoals sex trafficking , hopelijk lukt het hen om iets te betekenen met hun petitie.

    • Avatar van Desirée
      Reply Desirée 29 september 2011 at 23:36

      Ik hoop het ook zeker, daarom wilde ik er ook graag extra aandacht aan besteden.

  • Avatar van ValleyDollEva
    Reply ValleyDollEva 29 september 2011 at 14:35

    Wat fijn dat TBS daar zo zijn schouders onder zet !

    • Avatar van Desirée
      Reply Desirée 29 september 2011 at 23:35

      Inderdaad! Ik kan zo’n intiatieven enkel toejuichen! :-)

Laat je een reactie, mening of tip achter? :)

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.