Eten & drinken Media

De 5 meest verouderende levensmiddelen #5

8 september 2012

eetjezelfjong51 - De 5 meest verouderende levensmiddelen #5
Onze smaakpapillen en hersenen zijn sterk afgestemd op smaak, vooral suiker en zout, maar ook op de textuur, het gemak en de bevrediging die bepaalde producten bieden en dit weten levensmiddelenfabrikanten. Ze stoppen veel suiker, zout, slechte vetten en dubieuze additieven in hun producten om de complexe behoeften van smaak en hersenen te bevredigen. Deze producten geven ons zoveel genot dat we ze vaak liever eten dan gezond, natuurlijker voedsel. Ze missen echter wel voedingswaarde en zijn zeer antiverjongend. Eerder las je alles over #1, suiker , #2 zout, #3 koeienmelk en #4 vlees en vandaag is nummer 5 aan de beurt.

Slechte vetten
Er is veel verwarring over vet. Vet is nodig om effectief te verjongeren, onderhoudt de celstructuur, helpt het lichaam vetoplosbare vitaminen A, D, E en K op te nemen, bevordert de weerstand, laat je huid er gezond uitzien, helpt je brein te werken, bevordert de stemming en geeft energie. Enkelvoudig onverzadigd vet is dus goed voor je! Maar transvetten zijn heel ongezond en deze zijn vaak lastig te vermijden want ze zitten niet alleen in de producten zoals boter, margarine en olie maar bijvoorbeeld ook in ‘normale’ etenswaren. Het is het beste om vetten uit hele producten te halen; dus uit amandelen en niet uit amandelolie want zelfs gezonde noten- en pittenolie is op hoge temperatuur geraffineerd, wat het denatureert en zwaarder verteerbaar maakt. Natuurlijk heb je vet en olie nodig om in te koken, voor de smaak en om essentiële vetzuren aan te maken die ons lichaam niet zelf kan maken: alfa-linoleenzuur (ALZ) en linoleenzuur (LZ).

Wil je je optimaal gezond voelen dan is er een simpele vetregel: vermijd slechte bewerkte vetten en eet goede vetten in de juiste hoeveelheden. Eet minder margarine, frituurvet, vet in kant-en-klaarvoedsel, boter, kaas, rood vlees en zonnebloemolie en eet meer gezonde vetten zoals o.a. uit vette vis, olijven, avocado, noten en zaden en kokosolie.

Elke cel in ons lichaam heeft een beschermlaagje van vet en eiwit en hoe vet je eet beïnvloedt de vloeibaarheid daarvan. Een typisch westers dieet is rijk aan slechte vetten (vooral transvetten en dierlijk verzadigd vet) en die zorgen ervoor dat de celmembraan minder vloeibaar wordt waardoor ze voedingsstoffen en water opnemen en chemische boodschappen verwerken. Dit lokt veel verouderingssymptomen uit. Slechte vetten zorgen voor 4 verouderingsprocessen; ontsteking, verzuring, oxidatie en hormonale disbalans. Het lichaam kan namelijk de Z-vormige moleculen in transvetten niet verwerken zodat ze zich ophopen en de celfunctie verstoren. Transvetten zijn in bijvoorbeeld Denemarken verboden en in andere landen schaffen fabrikanten ze vrijwillig af. Maar het zit nog steeds in veel levensmiddelen zoals koekjes, taart, cake, chips, roomijs, fastfood, roomvervangers en frituurolie.

Veroudering door slechte vetten:
– allergieën
– gas, diarree, constipatie
– gebrek aan energie
– gevoelens van angst en agressie
– hoge bloeddruk
– huidaandoeningen zoals acne
– lastige menopauze
– ontstekingen
– osteoartritis
– pijn op de borst
– PMS
– slaapproblemen
– somberheid
– spijsverteringsontstekingen zoals colitis en IBS
– zucht naar vetrijk voedsel.

De informatie uit dit artikel komt uit het boek ‘Eet jezelf jong’ van Elizabeth Peyton-Jones. Nu ik alle levensmiddelen uit deze top 5 voorbij heb laten komen zal ik komende week dit boek nog voorbij laten komen met meer informatie. Als je geïnteresseerd bent in gezond eten en een verjongende levenswijze dan is dit echt een aanrader namelijk.

Als ik de informatie over de slechte vetten lees schrik ik wel hoe ongezond dit voor een mens is en het is schrikwekkend in hoeveel producten deze slechte vetten zitten. Nu lust ik zelf geen boter dus ik besmeer mijn boterhammen niet en we hebben geen frituurpan (en halen ook bijna nooit een frietje af), ik bak in olijfolie of kokosolie en we eten ook niet vaak iets van koekjes o.i.d. We zijn schijnbaar meer van de goede vetten zoals een handje ongezouten amandelen als tussendoortje bijvoorbeeld. Ik ben nu nog meer geneigd om heel erg op te gaan letten met producten als chips, koekjes/cake/taart, roomijs etc. want zoiets blijft toch wel een traktatie waar ik op z’n tijd zeker van hou! Eten hoeft geen straf te worden, maar ik zal wel meer uit gaan kijken naar gezonde vervangers of recepten om dit zelf te maken :)

Had jij deze 5 producten in deze reeks verwacht voorbij te zien komen? En waar ben jij het meest van geschrokken en zie je als verbeterpuntje bij jezelf? Het suiker, zout, koeienmelk, vlees of de slechte vetten?

Reacties op dit artikel

  • Avatar van Suus
    Reply Suus 10 september 2012 at 13:48

    Ik ben benieuwd of je het vol houdt :) Ik probeer wel vaker vegetarisch te eten maar een stukje vlees op zijn tijd is toch best lekker.

  • Avatar van Thea
    Reply Thea 8 september 2012 at 21:53

    Ik vond dit echt een boeiende serie artikelen! Van de 5 had ik vlees en koeienmelk niet gedacht, de anderen zijn voor mij wel logisch en gebruik ik al zo min mogelijk. Ik ben na je stukje wel als proef gestopt met melk drinken en tot nu toe bevalt het eigenlijk wel heel erg goed.

    • Avatar van Desirée
      Reply Desirée 10 september 2012 at 10:30

      Ik ben nu direct heel benieuwd naar wat je zoal merkt aan veranderingen nu je een poosje gestopt bent met het drinken van melk? :)

      • Avatar van Thea
        Reply Thea 12 september 2012 at 13:10

        Het enige wat ik echt merk is dat mijn darmen een stuk rustiger zijn sinds ik gestopt ben met melk drinken. Ik heb een prikkelbare darm en altijd veel last gehad dus dit is voor mij heel vreemd. Ik hoop dan ook dat het echt met het niet drinken van melk te maken heeft en dat het zo blijft.

        • Avatar van Desirée
          Reply Desirée 12 september 2012 at 13:14

          Hallo Thea, als je Googled op ‘prikkelbare darm syndroom melk’ dan kom je veel mensen tegen die sinds ze producten met koeienmelk laten staan een heel stuk vooruitgegaan zijn qua gezondheid. Wat fijn dat het bij jou ook zulk resultaat heeft :)

  • Avatar van Barbara
    Reply Barbara 8 september 2012 at 12:27

    Dit is natuurlijk weel een beetje een ‘logische’, het zijn niet voor niets vetten die ‘slechte vetten’ worden genoemd. Toch een fijn artikel voor wie het lastig vindt om goede van slechte vetten te onderscheiden.

  • Avatar van me
    Reply me 8 september 2012 at 11:27

    Natuurlijk krijg je niet alle genoemde kwalen alleen door de genoemde oorzaak, er kunnen vele andere oorzaken achter zitten en natuurlijk is er ook nog de erfelijke factor aanwezig. Nu niet iedereen blind maar aannemen dat als hij/zij een genoemde kwaal heeft dat alleen maar door de voeding zal komen.

  • Avatar van Macblogster
    Reply Macblogster 8 september 2012 at 07:25

    Ik eet vrij weinig boter, omdat ik voor bijna alles olijfolie gebruik. Maar kaas, daar kan ik kilo’s van eten als het gesmolten is. Ik eet voornamelijk 20+ of 30+ kaas & dat blijkt ook niet goed te zijn, vertelde een sportinstructeur. Ik eet het nu dus een stuk minder, ‘helaas’.

    • Avatar van Desirée
      Reply Desirée 10 september 2012 at 10:33

      Ook ik ben een tijdje geleden een stuk minder kaas gaan eten. Wel jammer hoor, want ik ben er gek op! Als er dan ook met een verjaardag lekkere kaasjes op tafel komen kan ik me niet inhouden, maar waar ik eerder zowat alle boterhammen met kaas belegde is dit er nu nog ééntje per dag. Ach, dan geniet ik wel extra van die keren als ik kaas eet ;)

  • Avatar van Lin
    Reply Lin 8 september 2012 at 03:33

    Dit zijn van die artikelen waarbij ik denk *ik prop mijn vingers in mijn oren en doe heel hard laaaaalalalallalalalaalaaaaaaaaa*
    Ik zit graag in de ontkenningsfase ;)

  • Avatar van Lisanneleeft
    Reply Lisanneleeft 8 september 2012 at 00:20

    Deze vijf dingen ga ik de komende week voor 100% vermijden… Dat wordt nog wat! :p

    • Avatar van Desirée
      Reply Desirée 10 september 2012 at 10:34

      Leuk dat je de test aan gaat! Ik ben heel benieuwd wat je na deze week zult gaan merken en of het goed vol te houden is. Succes! Hou je me op de hoogte? :)

Laat je een reactie, mening of tip achter? :)

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

More in Eten & drinken, Media
mindfulophetwerk1 - Mindful op het werk
Mindful op het werk

Het duurt nog even voordat 2013 begint, maar ik heb alvast een erg leuke tip voor het komende jaar van...

Close