Gemiddeld gebruiken we zo’n 5 verschillende cosmeticaproducten per dag en het is dan ook niet ondenkbaar dat onze huid wel eens reageert op een product. Ervaar je jeuk, irritatie, vlekken, rode ogen of andere overgevoeligheidsreacties na het gebruik van cosmeticaproducten? Je kan deze huidreacties melden via cosmeticaklachten.nl of via 0800-0488, de Warenklachtlijn van de Voedsel en Waren Autoriteit. Het melden van deze klachten is erg belangrijk om bij te kunnen houden hoeveel mensen last hebben van huidklachten na het gebruik van bepaalde cosmetica/ingrediënten, en om welke klachten het dan gaat, zodat deze in kaart gebracht kunnen worden.
Of het nu gaat om de lichtste klachten of om erge allergie, het is belangrijk dat je dit meldt. Alleen zo kan er meer zicht komen op producten of ingrediënten die klachten kunnen veroorzaken en kan er wat aan gedaan worden om dit in de toekomst te verminderen. Een rode huid, bultjes, jeuk, schilfers, rode ogen, een branderige of schrale huid na gebruik van een cosmeticaproduct? Melden kan tot 3 maanden na het optreden van deze klachten.
Je kan soms huidklachten voorkomen, let bijvoorbeeld op de houdbaarheidsdatum van een product en ruik aan het product/kijk naar het product: ruikt dit anders of ziet dit er anders uit dan op het moment van aanschaf, gebruik deze producten dan niet meer.
Klik hier voor meer informatie en om jouw cosmeticaklachten te melden.
Ik gebruik zelf sowieso wel meer dan de gemiddelde 5 producten per dag, helemaal als ik make-upproducten mee zou tellen, en ik heb een gevoeligere en drogere huid die snel reageert bij bepaalde producten. Ik ben hierdoor al wat voorzichtiger met welke producten ik gebruik. Eerlijk gezegd wist ik niet dat je klachten door gebruik van cosmeticaproducten kon melden maar ik ga dit in de toekomst zeker doen. Op deze manier kan er gekeken worden of bepaalde ingrediënten en producten bij meerdere mensen dezelfde klachten opleveren en kan de veiligheid van cosmetica in Nederland worden gewaarborgd.
Heb jij wel eens huidklachten gehad na gebruik van een product? Wist jij dat je deze klachten kon melden?
Dit is een gesponsord artikel.
Reacties op dit artikel
Ik wist het ook niet, dat dit kon. Ik heb wel eens wat pukkeltjes gehad, maar kon dat niet direct herleiden naar een product, ging er toen van uit dat mijn lichaam gewoon even vervelend wilde doen. ;)
Bedankt de tip!
Goed artikel, ik wist inderdaad niet dat ik dit soort dingen kon melden! :)
Wat een goede tip zeg! Ik wist dit nog niet. Ik krijg vaak een reactie van producten, heb namelijk een super gevoelige huid. Kan het vaak dan ook wel herleiden als ik de ingredienten doorspits.
Dan zou je inderdaad alsnog dat ingrediënt kunnen melden denk ik? Als er tig vrouwen hetzelfde op reageren zal er eens naar gekeken moeten worden denk ik dan..
daar heb je helemaal een punt Desiree. Ik heb het onlangs toevallig nog gehad met een product. Waar mijn schoonmoeder overigens helemaal blij mee was.
Ik had ongelooflijke uitslag gekregen van een kruidvat zelfbruiner, ik twijfelde nog of ik ze zou mailen maar uiteindelijk nooit gedaan. Ik ga zeker m’n klacht indienen op deze website, goed dat je erover schrijft!
Als je er zo’n erge uitslag van gekregen hebt dan zou ik zeker die klacht melden. Niet om Kruidvat op de vingers te tikken, maar wellicht anderen te kunnen helpen :)
Ik heb er gelukkig nog nooit last van gehad. Al had ik ooit wel eens uitslag op mijn nek van Hema foundation maar die wordt ondertss niet meer gemaakt geloof ik.
Ik krijg van veel goedkopere make-up last, dus koop ik dat gewoon niet en koop ik duurdere merken zoals Clinique. Als ik daar last van heb ga ik er gewoon mee terug en kreeg ik altijd mijn geld terug bij de grotere parfumeriën. Ik moest een formuliertje invullen wat er mis mee was en waar ik last van kreeg. Vooral bij de paarstinten heb ik daar last van.
Ik wist dus ook niet van dit meldpunt, kan er een hele waslijst gaan invullen, maar of dat nou handig is. Ik denk dat het bij mij gewoon aan de gevoeligheid van mijn ogen ligt…
Dat is heel netjes dat je dan je geld terug krijgt, dat is ook niet overal zo helaas..
Dit is handige info, ik wist het niet eens, dat je er melding van kunt maken. Heb dit artikel op twitter gedeeld :-)
Dankjewel voor het delen! :)
wist helemaal niet dat de mogelijkheid er was om dit soort klachten te melden!
ga he tzeker onthouden.
Ik wist niet dat je het kon melden. Zelf heb ik nog nooit* even afkloppe* irritatie gehad van een product.
Liefs, xxx
Ik heb ooit een uitslag/allergische reactie gekregen van die garnier brush, die met die witte borstel erop. Ik dus gemailed en ik kon het product opsturen op hun verzendkosten en ik kon een ander garnier product uitzoeken.
Vond ik heel netjes geregelt.
Dat is zeker een nette oplossing van Garnier :)