Ruim een derde van alle ondernemers in Nederland is vrouw en er zijn heel veel vrouwen die eraan denken om een eigen bedrijf te gaan starten. Wellicht heb jij hier ook al eens over nagedacht? Of ben je al onderweg maar heb je nog net dat duwtje in de goede richting nodig om er helemaal voor te kunnen/durven gaan? Deze inspirerende vrouwelijke ondernemers gingen je voor! Vandaag aan de beurt: Esther Keddeman van Petit&Jolie en Kaerel.
GIRLBOSS
“A woman in control, taking charge of her own circumstances in work & life. Someone who knowns her worth and won’t accept anything less. She is empowering and inspiring to those around her & kicks ass!” – Urban Dictionary
Girlboss interview met Esther Keddeman
Wie ben je?
Esther Keddeman – samenwonend in Utrecht met Aad. Moeder van 2 kindjes; Naud (9 jaar) & Yinthe (6 jaar).
Omschrijf je bedrijf, hoe lang het bestaat en wat je doet.
Petit&Jolie B.V. heb ik 4,5 jaar geleden opgezet. Onder Petit&Jolie B.V. vallen nu twee merken. Het begon allemaal met Petit&Jolie. Petit&Jolie heb ik eind 2013 gelanceerd. Het is een natuurlijke verzorgingslijn voor baby’s, kinderen en zwangere vrouwen. De hele lijn is afkomstig van 100% natuurlijke oorsprong, dus geen parabenen, paraffine (liquidium), Sodium Laureth Sulphate, synthetische geur- en kleurstoffen. Tevens is de gehele lijn BDIH gecertificeerd.
Daarnaast heb ik in september 2017 het merk Kaerel skin care gelanceerd. Dit is een ‘crap free’ verzorgingslijn voor mannen oftewel ook helemaal natuurlijk. Wederom geen parabenen, paraffine, Sodium Laureth Sulphate, synthetische geur- of kleurstoffen en BDIH Natural Cosmos gecertificeerd.
Hetgeen wat ik doe, is eigenlijk het hele proces van ontwikkelen van de producten, de marketing, als beurzen, social media, nieuwsbrieven, sales zowel in Nederland als daar buiten en administratie. Gelukkig heb ik bij elk onderdeel wel top mensen om mij heen staan die me helpen.
Waar komt jouw liefde, passie of idee voor natuurlijke verzorgingsproducten voor kinderen vandaan?
Passie, liefde en idee zijn een combinatie van verschillende dingen. De belangrijkste facetten zijn:
1- de onvergetelijke liefde die je hebt voor je kinderen, waar je echt alleen maar het beste voor wil.
2- Ik heb de natuur altijd heel mooi en bijzonder gevonden. Het feit dat het soms adembenemend mooi, is maar ook heel hard en rauw zoals de stormen die voor niemand wijkt, en tevens het zelf regulerend kan zijn (helaas wordt dat steeds meer verstoord). De natuur geeft ons zo veel, maar dat wordt helaas soms (te) weinig gewaardeerd. Het klinkt misschien zweverig, maar de zoek naar die balans tussen de natuur en de mensheid is een uitdaging.
3- de irritatie dat vele niet stil staan bij wat we nu dagelijkse eten, drinken en gebruiken en welke impact dat heeft. Het idee dat elke product een onderdeel is van een keten, wordt nauwelijks bij stil gestaan.
Deze drie facetten zorgden ervoor dat ik me steeds meer ging verdiepen in de verschillende producten waaronder ook verzorgingsproducten. Toen kwam ik achter dat verzorgingsproducten helemaal niet lief zijn voor onze huid en onze natuur. En dat vind ik raar. Want als je bedenkt dat 60% van wat een volwassene op zijn huid smeert in zijn bloedbaan terecht komt, dan heeft dat toch een grote impact. En dan nog te bedenken dat de huid van baby’s 5x dunner is dan volwassenen. Dus ja, uiteindelijk is de oorsprong voor mijn passie van mijn bedrijf van veel facetten afhankelijk.
Op welk punt besloot jij om er helemaal voor te gaan en maakte je van Petit&Jolie je fulltime bedrijf?
Gedurende mijn laatste loondienst baan had ik het business plan opgezet om een natuurlijke verzorgingslijn voor baby’s en kinderen op te zetten. Echter merkte ik dat als ik mijn businessplan echt op wilde gaan zetten ik tijd nodig had. Aangezien ik 4 dagen werkte en twee kleine kindjes had, had ik deze tijd niet. Dus toen heb ik in overleg met mijn vriend mijn baan opgezet en om er voor 100% voor te gaan. Uiteindelijk heeft het nog 15 maanden geduurd voordat ik Petit&Jolie kon lanceren.
Wat is volgens jou de sleutel van jouw succes?
Niet opgeven, maar ook realistisch blijven en de cijfers goed in de gaten houden, en heel belangrijk balans, geef jezelf tijd en rust.
Waar zie jij jezelf en je bedrijf over vijf jaar?
Over vijf jaar zou ik graag een stabiele positie willen innemen in de niches van cosmetica markt (zowel in het binnenland als in het buitenland) en wellicht nog een ander merk erbij.
Hoe ziet een gemiddelde werkdag eruit?
Ik heb geen gemiddelde werkdag. Daarom is mijn werk ook zo leuk. De ene dag zit ik de hele dag achter mijn laptop en de andere dag bezoek ik de hele dag klanten of sta ik op een beurs, of is de dag een combinatie van dit alles.
Wat is het grootste leerpunt uit jouw carrière?
Jeetje, ik heb zo veel geleerd de afgelopen 5 jaar. Maar de belangrijkste twee is ook wel de sleutel, ondanks dat ik af en toe dacht ‘gaat er nu nooit iets vanzelf?’, ben ik altijd door gegaan en het geloof gehouden in mijn merken. Daarnaast ook een hele belangrijke, durf af en toe ‘uit’ te staan. Dus ga even lekker naar het strand als het mooi weer is, of ga even weg en zet je telefoon uit, zorg dat je even onbereikbaar ben en alleen maar aandacht hebt voor de omgeving en de mensen om je heen. Neem afstand, dan blijken de muren lager, de kuilen minder diep te zijn als je dacht.
Waar kan jij als ondernemer echt niet zonder?
Mijn smartphone met alle apps erop!
Wat is het beste advies wat je aan andere (vrouwelijke) ondernemers kan geven?
Geloof in je zelf, zet door en wees niet bang om fouten te maken. Zoals ik tegen mijn kinderen altijd zeg: ‘Van proberen kan je leren.’
–> Bekijk hier de website van Petit&Jolie en hier de website van Kaerel Skin Care.
Lees ook:
– Petit&Jolie nourishing cream (review)
– Petit&Jolie verzorgingsproducten (review)
– Mijn favoriete verzorgingsproducten voor Shae
– Babymassage (informatie en tips)
Reacties op dit artikel
Wat super leuk om zo’n interview te lezen en zoveel liefde in beiden bedrijfjes, heerlijk die gedrevenheid!
Leuk om te lezen! En Kaerel en Petit & Jolie zijn beiden prachtige merken
Wat goed dat je er voor de volle 100% bent voor gegaan vanuit een baan, ik ga zelf per 1 mei vanuit mijn vaste baan ook volledig voor mijzelf beginnen. En je bedrijf starten vanuit je passie is ook het mooiste dat er is.
Leuk interview.
Drukke banen.
Ook nog een gezn.
Xoxo