Reizen & vrije tijd

Travel | Onze rondreis door Zuid Noorwegen

8 augustus 2018

rondreis door Zuid Noorwegen
Het is bizar hoe snel de tijd voorbij vliegt deze zomer, maar gelukkig zijn er heel erg mooie herinneringen om naar terug te kijken. Zoals onze rondreis door Zuid Noorwegen! We zijn alweer even terug en er is in de tussentijd veel gebeurd, maar ik wil onze route, tips en must-do’s alsnog heel erg graag met je delen. Natuurlijk inclusief een heleboel foto’s! Ga er maar even goed voor zitten want het is best een lang artikel geworden ♥

‘Lees ook: Met de boot naar Noorwegen, onze ervaring.’

Na een rustige start met een overnachting in een gemuhtlich familiehotel in het Duitse Bremen en een luxe overtocht met Color Line waarbij we met onze auto aan kwamen in hartje Oslo, kon de roadtrip door Noorwegen dan echt beginnen. We hadden van tevoren de route die we af wilden gaan leggen globaal in ons hoofd, maar verder niks gepland of vooraf gereserveerd. Voor het échte vakantiegevoel en om spontaniteit ook de ruimte te geven.

De afstand van Arnhem naar Kiel met Bremen als tussenstop zorgde al voor de eerste 600 kilometer op de teller. We tellen verder vanaf ons vertrek uit Oslo!

Onze rondreis door Zuid Noorwegen

rondreis door Zuid Noorwegen rondreis door Zuid Noorwegen

rondreis door Zuid Noorwegen
Oslo – Laerdal – Flam (310km)

Zodra je Oslo uit rijdt merk je gelijk al wat voor een andere omgeving Noorwegen is. En hoe dieper je landinwaarts komt hoe verder het terrein verandert. Op een gegeven moment ben je uit aan het kijken naar elke 50 kilometer verder om te zien wat voor moois er daar weer voorbij komt. Bomen, bergen, rotsen, watervallen, eeuwige sneeuw, prachtige wateren met een perfecte weerspiegeling van de natuur aan de oevers, beekjes en vooral weinig drukbevolkte gebieden. Ja, de rust kwam gelijk over ons heen.

Op zich lijkt 310 kilometer niet zo heel erg lang, maar besef je goed dat je in Noorwegen gemiddeld maximaal 80 à 90 kilometer per uur mag rijden. Je maakt dus flink wat auto uren! Ach, zo hadden we in ieder geval de tijd om te genieten van de omgeving en samen met een aantal fijne tussenstops (koffie, broodje, snoepje, fruit en gekke dolmomentjes ter afleiding van onze dochter..) waren we al snel in een echte vakantiestemming.

Waarom Laerdal? We hadden de tip gekregen dat hier het begin ligt van de langste autotunnel ter wereld en dat je dat toch wel mee zou moeten pakken als je in de buurt bent. Onze eerste stop zou Flam zijn, dus het was maar een klein stukje om. De tunnel is maar liefst 24,5 kilometer lang en op verschillende plaatsen rijd je in de tunnel van pikkedonker ineens over naar een soort wit/blauwe iglo-achtige ruimte met de kleuren van het noorderlicht. Heel erg mooi en zeker het omrijden waard.

De tunnel komt vlakbij Flam uit en daarmee waren we op de plek van onze eerste bestemming. Een heel klein dorpje midden in de prachtige natuur. Bekend om het oude treintje en de vele indrukwekkende fjordcruises die hier aankomen. Maar echt. Gigantische schepen zo’n rustig stukje natuur binnen te zien komen is heel indrukwekkend. Aanleggen aan de haven kan niet eens, waardoor de toeristen van de schepen met kleine bootjes aan land werden gebracht. Eerst maar even een plekje voor de nacht zoeken en de tent opzetten. We kwamen uit bij een mooie en rustige camping aan het water. Perfect! De tent stond al snel, we deden wat boodschappen en gingen vervolgens aan de haven eten. Een indrukwekkende en vermoeiende eerste dag en we doken dan ook al tegen 21u ons bed in en waren zó vertrokken.

Onze aanraders
– de langste autotunnel ter wereld (Shae vond het helemaal geweldig en snapte er niks van, zo’n lang stuk in het donker en dan de ‘iglo’s’ tussendoor)
– het oude treintje bekijken of er zelfs een ritje door de natuur mee maken, maar let op: dit is vaak máánden van tevoren al volgeboekt
– lekker eten aan de haven en het spektakel van de enorme cruiseschepen bekijken
Camping Lunde, iets buiten Flam in Aurland
– de sneeuwroute waar het hele jaar door sneeuw ligt, waar je je alleen op de wereld voelt op uitgestorven stukken met prachtige ongerepte natuur met ijsschotsen, sneeuw en watervallen
– het uitkijkpunt Stegastein in Aurland vanwaar je een prachtig (en 650 meter hoog!) uitzicht hebt over het fjord.

rondreis door Zuid Noorwegen rondreis door Zuid Noorwegen rondreis door Zuid Noorwegen

Flam – Bergen (180km)

Volgens velen één van de mooiste steden van Noorwegen en de stad stond dus zeker op ons lijstje om te gaan bezoeken. Omdat er zoveel te doen en te bekijken is besloten we om hier 3 nachten te verblijven als een soort citytrip tijdens onze rondreis door Zuid Noorwegen. Aangezien Bergen tegelijkertijd bekend staat om het gure weer (zo’n 300 dagen regen per jaar en flink wat wind) gingen we via Google op zoek naar een appartement in de stad. We vonden er eentje met garage zodat de auto veilig stond tijdens ons verblijf en een afgesloten portiek zodat niet iedereen zomaar naar binnen kon. Het appartement had een ruime hal, badkamer met douche en toilet, grote leefruimte met 3 bedden, een open keuken en eethoek, klein balkonnetje, lift en een ruim dakterras met prachtig uitzicht over de stad waar je als gast gebruik van mag maken. Perfect met een kind om zo de stad te kunnen ontdekken en steeds een ‘thuis’ te kunnen hebben om naar terug te gaan, te kunnen koken, rusten etc.

Natuurlijk moet je een bezoekje brengen aan de haven en de vismarkt als je in Bergen bent. Inclusief de bekende gekleurde houten huisjes én de heerlijk toeristische souvenirwinkels. Je kijkt er je ogen uit en er is van alles te proeven. Heerlijk!

Om een stad echt te leren kennen gaan wij persoonlijk graag aan de wandel. Zo brachten we heel wat uurtjes op de benen door om de oude en nieuwe stadsdelen te bekijken, hier en daar een koffietje en wat lekkers te nemen en gewoon de sfeer van een stad in ons op te nemen. Ook de hop-on-hop-off bus is met kind een gemakkelijke manier om veel van een stad te zien. Perfect na de lange wandeling, want Shae sukkelde bijna weg en wij konden zo lekker om ons heen kijken.

Helaas zat het weer tijdens onze drie daagjes hier niet mee. Regen, wind, mist.. waardoor we besloten om niet met één van de kabelbanen omhoog te gaan. Iets voor een volgende keer als we hopelijk beter weer hebben!

Waar we ons verrassend genoeg heel wat uurtjes goed vermaakt hebben.. In het VilVite Science Center. We hadden hier over gelezen en dachten aan een kleine Nemo variant, maar het bleek heel groot met enorm veel proefjes, denk- en doe dingen waar we ons alle drie op een regenachtige middag úren hebben vermaakt. Een robot in beweging krijgen, weervrouw spelen, denkspelletjes tegen en met elkaar,  reactievermogen testen, bouwen, jezelf in een zeepbel proberen te krijgen.. Té leuk om die kleine meid lekker bezig te zien en er zelf ook nog eens veel lol bij te hebben omdat je zeker niet alleen maar toe staat te kijken als ouder.

Bergen BenStudio appartement
– bij helder weer met de Ulriken of Floibanen kabelbaan een berg op
– wandelen door de stad en de haven, gekleurde huisjes en vismarkt een bezoekje brengen
– hop-on-hop-off bustour
VilVite Science Center

rondreis door Zuid Noorwegen rondreis door Zuid Noorwegenrondreis door Zuid Noorwegenrondreis door Zuid Noorwegen rondreis door Zuid Noorwegen
Bergen – Sandnes (224km)

Deze route is op twee manieren te doen. Door het binnenland met wat meer kilometers of de route langs het water met twee ferry overtochten. Wij kozen voor deze laatste route. Prachtig om te rijden en weer heel wat andere natuur dan hiervoor. Neem ook zeker één van de prachtige stranden langs de kustlijn mee om even te ontspannen.

Je komt twee ferry overtochten tegen onderweg. Eentje van Halhjem naar Sandvikvag (339NOK = €35,50) en eentje van Arsvagen naar Mortavika (264NOK = €27,50). De genoemde prijzen zijn voor een overtocht met auto, 2 volwassenen en 1 kind. Aan boord kan je genieten van het uitzicht en wat te eten en/of te drinken halen. Onze tip: neem een ‘Norske wafler’ (Noorse wafel) in hartjesvorm met verse jam erbij. Een lekkere lunch of gedeeld als snack bij de koffie voor tussendoor.

Waarom Sandnes? Dit ligt niet heel erg ver van verschillende bezienswaardigheden en daardoor net even wat rustiger dan in een stad zelf. Na wat zoekwerk kwamen we uit bij een camping waar we eerst maar één nachtje zouden blijven, maar we er uiteindelijk nog een nachtje bijgeboekt hebben. Een centrale ligging, leuke omgeving, toffe speeltoestellen voor kinderen, schoon sanitair.. Ja, een fijne uitvalsbasis voor onder andere Stavanger.

Eén van mijn wensen was toch wel om de Preekstoel (Preikestolen) te gaan beklimmen en het prachtige uitzicht te mogen aanschouwen. Helaas werd mij dit afgeraden in verband met de ziekenhuisopname vanwege de acute alvleesklierontstekingen nét voor ons vertrek. Enorm balen, maar de gezondheid ging – zeker gezien ook de prille zwangerschap op dat moment – toch voor. Die Preikestolen komt een volgende keer wel!

Wat we dan zoal in deze omgeving gedaan hebben? Heerlijk gewinkeld in het Kvadrat Shopping Center, naar Stavanger geweest en door het oude stadsdeel gewandeld, street-art bewonderd, in het zonnetje op een terrasje tot rust gekomen en heerlijk gegeten bij een restaurant aan de haven. Genieten met een hoofdletter G. Ik viel als een blok voor Stavanger en deze stad heeft duidelijk meer indruk op me gemaakt dan het bekendere Bergen.

Voor er vragen over komen.. Wij hebben voor deze trip een tent te leen gekregen: de Decathlon pop-up Fresh & Black 3XL tent. Geniaal ding! Lekker donker van binnen waardoor je (en vooral kinderen) ook bij daglicht goed in slaap kan vallen en niet te vroeg door de zon wordt wakker gemaakt. Daarnaast is hij in nog geen 5 minuten opgezet en ook in een paar minuten weer opgeruimd. Er passen met gemak 3 volwassen-formaat luchtbedden naast elkaar in, de tent is verder lekker koel en totaal niet zweterig en in het voortentje past een koelbox, opgeklapte stoelen, tafeltje, schoenen etc. Een positieve eerste kampeerervaring samen met onze dochter :)

Camping Volstadskogen
– Stavanger, en dan vooral het oude stadsdeel met de witte huisjes en gekleurde bloemen
– in Stavanger eten aan de haven bij Fisketorget. Chilli King Crab en enorm goedgevulde vissoep om je vingers bij af te likken, zo enorm lekker was het. Voor onze kleine lastige eter konden we niet echt wat op de kaart vinden en werd er na overleg zonder moeite verse gerookte zalm, komkommerslade en broodjes met dip neergezet wat ze heerlijk opsmikkelde
Kongeparken pretpark in Algard (zo’n kleine 20km rijden). Vooral voor kleinere kinderen een aanrader voor een dagje uit. Lekker wat afleiding en flink wat fun tussendoor, want ik kan me zo bedenken dat lange autoritten en door stadjes wandelen voor kinderen een stuk minder leuk is dan voor ons ;)

Tip | Vakanthuis in Noorwegen huren via Interhome

Sandnes – Hornnes (200km)

Google to the rescue! We zochten een accommodatie in dit natuurgebied vanwege enkele activiteiten die we wilden gaan ondernemen en plaatsen die we wilden gaan bezoeken en ja hoor, na wat zoekwerk kwamen we uit bij een camping. Om Noorwegen op zo’n beetje alle mogelijke manieren te ervaren wilden we deze keer in een typische ‘hytter’ (trekkershut) overnachten. De genoemde camping had deze, lag mooi aan het water, midden tussen onze plannen in én was ook nog eens betaalbaar. Eenmaal aangekomen zagen we bij de receptie een Friese vlag hangen en moesten we al wat glimlachen. Toch maar netjes in het Engels beginnen met de vraag of er nog een hut vrij was en.. “Jazeker, er is plek!” De vriendelijke Nederlandse eigenaar Herman had ons Nederlandse kenteken al gespot. We maakten een praatje, checkten in en bestelden gelijk verse warme broodjes voor de volgende ochtend. Little did we know dat hij die notabene per fiets aan de hut langs komt brengen. Té leuk en heel gemoedelijk :) Ook hier hebben we uiteindelijk meer nachten doorgebracht dan we eerst hadden gedacht. Een fijn plekje dus en heel leuk zo met z’n drietjes in een kleine traditionele hut. Een stapelbed met boven een eenpersoonsbed en onder een twijfelaar, een klein zitje binnen en buiten, een koelkast, koffiezetapparaat en een kooktoestel. Meer heb je toch eigenlijk ook niet nodig?

Vanuit deze ‘thuisbasis’ hebben we ons heerlijk vermaakt in de prachtige omgeving. We gingen naar een soort elandenreservaat waar we de elanden ook een banaantje mochten voeren (wát een imposante dieren zeg!), brachten we een bezoekje aan Kristiansand waar we rondwandelden, lekkere Noorse baksels aten, wat winkelden (té leuke interieur- en kinderkledingwinkels hier!) en een dagje naar de Kristandsand Zoo (Dyreparken) gingen. Voor dit laatste uitje kan je met gemak een hele dag uittrekken en het is – zeker in de vakantieperiode – aan te raden er bij openingstijd al te zijn. Misschien wel één van de mooiste dierenparken die Paul en ik bezocht hebben (en dat zijn er door de jaren heen al heel wat geweest, echt een ‘dingetje’ van ons om te doen tijdens tripjes, dagjes weg, op vakantie etc.). De combinatie met tussendoor ook wat attracties en openluchttheater maakt het lekker afwisselend. En mocht je zin hebben: er hoort ook nog een waterpark naast waar je combitickets voor kan kopen.

Camping Kilefjorden
Elgtun elandenpark
– Kristiansand centrum
Kristiansand Zoo

rondreis door Zuid Noorwegen rondreis door Zuid Noorwegen
Hornnes – Baerum (330km)

Voor onze laatste nacht in Noorwegen kozen we voor het gemak van een hotel  en heel dichtbij de haven in Oslo waar we de volgende ochtend weer op tijd in moesten schepen. We kwamen uit bij Thon Hotel Oslofjord. Niet heel erg spectaculair, maar wel een fijne en ruime familiekamer met bad en dat was ook wel welkom als laatste nachtje na een paar dagen camping. Er ligt een grote shoppingmall naast de deur waar we eindelijk eens bij Peppes Pizza konden gaan eten. Dit is de bekendste pizzaketen in Noorwegen. Een gigantisch lekkere reuzenpizza, flink cheesy kinderpizza, warme nachos met dipjes en een salade met kipstukjes.. Het was heerlijk en we sliepen er alle drie goed op. En we werden de volgende ochtend verrast met een gigantisch uitgebreid en overheerlijk ontbijt in het prachtige restaurant van het hotel. Noorwegen staat namelijk wat meer bekend om ‘simpel’ maar goed eten. Niks mis mee, maar hier was de keuze enorm en dit was het normale ontbijt bij dit hotel. Dit hadden we even goed uitgekozen dus!

Na het ontbijt was het tijd om de boel in te gaan pakken en naar de haven van Oslo te rijden. Dit was op slechts een kwartiertje rijden en we sloten zo met een heel ontspannen gevoel onze roadtrip door Zuid Noorwegen af. Terug naar Kiel, Duitsland, met Color Line om daarna in één ruk de kleine 600 kilometer naar huis af te leggen als laatste stuk van onze vakantie.

Laatste persoonlijke noot..

Ben je van plan om naar Noorwegen te gaan voor een citytrip of roadtrip (rondreis) houd dan zeker rekening met het volgende: Noorwegen is een prijzig land. Benzine valt heel erg mee, maar verder kan je maar beter rekening houden met een wat ruimer budget. Boodschappen, een koffie of wat lekkers tussendoor, uitjes zoals dierenparken en pretparken, uit eten.. Het tikt allemaal flink aan. Wat ons betreft was het dit dubbel en dwars waard en we hebben er een onvergetelijke herinnering aan overgehouden, maar wél iets om rekening mee te houden.

Wát een ervaring zo’n roadtrip met z’n drietjes! In totaal zijn we 14 dagen weggeweest, hebben we geslapen op een schip, in een tent, in een appartement, een hotel én traditionele hut (leuke afwisseling!) en hebben we er van thuis tot aan thuis ruim 3.000 kilometer op zitten. Gigantisch fijn ook om dat in zo’n te toffe en ruime auto als de luxe uitgevoerde Nissan Qashqai te mogen doen die we van Nissan te leen kregen voor deze rondreis.

Ben jij al eens naar Noorwegen geweest? Of staat het op je travel wishlist?

Liefs,
Desirée

Reacties op dit artikel

• Avatar van jh addicks
    Reply jh addicks 26 januari 2020 at 21:23

Hoi, zomaar een voorbijganger op zoek naar tips voor een rondreis Noorwegen van de zomer. We kunnen niet in een tent, maar kun je betaalbaar op de bonnefooi accomodaties vinden?

Reply Desirée 27 januari 2020 at 10:19

Op de bonnefooi een slaapplekje vinden is in de zomermaanden nog wel een uitdaging denk ik, zeker als het enigszins betaalbaar moet zijn.. Noorwegen is qua accommodaties gewoonweg best een prijzig land. Juist met een tent of bijvoorbeeld een camper zou je het wel betaalbaar kunnen houden, want campingplaatsen zijn goed op de bonnefooi én betaalbaar te vinden. Maar de meeste hotels, kamers en hutten zijn – zeker in die periode – best prijzig.. Succes met de voorpret voor de rondreis in ieder geval. Het gaat vast prachtig worden!

• Avatar van vakantie
    Reply vakantie 31 december 2019 at 18:24

Lijkt me een prachtig natuurland.

• Avatar van Eveline
    Reply Eveline 21 augustus 2018 at 22:12

Heel leuk om te lezen, dit! Zo herkenbaar! Wij zijn inmiddels zo’n 10 keer in Noorwegen op vakantie geweest en het verveelt nooit. Mocht je nog eens terug willen, dan raden wij onder andere aan: dagje (of n paar dagen) Oslo, glasfabriek Hadeland in Jevnaker, sluizen van het Telemarkkkanaal, openluchtmuseum Maihaugen in Lillehammer, Rondane natuurpark, Baroniet in Rosendal en de Mineralstige (groeve) in Evje. Allemaal ook leuk met kinderen in verschillende leeftijden (die van ons zijn nu 15, 12 en 3 jaar oud).

Reply Desirée 21 augustus 2018 at 22:51

Ah, leuk! Met al die tips kunnen we een volgende keer zeker weer even vooruit haha. Dankjewel!

• Avatar van Rachel
    Reply Rachel 9 augustus 2018 at 10:44

Ik wil er ook heel graag heen maar als alles zo duur is daar maakt het wel weer minder..
    de natuur is schitterend maar jullie hebben sowieso prachtige dingen gezien daar zeg wauw

• Avatar van Bouwina
    Reply Bouwina 8 augustus 2018 at 20:33

Leuk om te lezen, Noorwegen staat op mijn to do list maar eerst volgende maand naar New York. Bedankt voor de handige tips en de tent van Decathlon was ik erg benieuwd naar, een aanrader dus :)

• Avatar van Elzak
    Reply Elzak 8 augustus 2018 at 18:47

Wil je er voortaan even bijzetten dat je ri-ra-reclame maakt voor een auto? Dit komt niet zo betrouwbaar over.

Reply Desirée 8 augustus 2018 at 18:51

Ik heb er heel netjes bij staan dat we deze te leen hebben gekregen voor deze trip. Verder geen geld voor ontvangen, dus volgens ‘de regels’ voldoende met deze melding :)

• Avatar van Sarah M
    Reply Sarah M 8 augustus 2018 at 11:14

Mooi verslag en prachtige foto’s! ik ben nog nooit in Noorwegen geweest, maar ziet er mooi uit daar :)

• Avatar van Natascha
    Reply Natascha 8 augustus 2018 at 11:14

Dank je wel voor deze uitgebreide blog! Wij willen namelijk ook een soort gelijke reis maken maar wisten niet zo goed waar we moesten beginnen. Mijn vriend wil dan ook overnachten in die trekkershutjes, ik ga je blog bewaren en gebruiken als input!

Reply Desirée 8 augustus 2018 at 11:25

Wat enorm leuk om te horen! Ik ben alvast heel benieuwd aar jullie avonturen tegen die tijd :)

• Avatar van Liset - Beautydagboek
    Reply Liset - Beautydagboek 8 augustus 2018 at 10:48

Wat heb je er een mooi en uitgebreid verslag van gemaakt! De omgeving ziet er prachtig uit en zeker om zo door de natuur te rijden moet echt een gevoel van rust geven. En heel toevallig heb ik die kleur rugzak van Fjalraven kanken ook ;).

• Avatar van Lindsey Beljaars
    Reply Lindsey Beljaars 8 augustus 2018 at 10:48

Wauw!! Noorwegen staat absoluut nog op mijn lijstje!!

• Avatar van chucky1012
    Reply chucky1012 8 augustus 2018 at 07:25

Prachtige foto’s en een leuk verslag!
    Er is veel te zien en te doen.
    Prachtig is de natuur daar.

Xoxo

Laat je een reactie, mening of tip achter? :)

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.