Media

Behind the scenes | De vaste kosten van mijn bedrijf

13 december 2018

de vaste kosten van mijn bedrijf (blog)
Ik kreeg onlangs weer een aantal verzoekjes binnen of ik weer eens een kijkje achter de schermen wilde geven van mijn bedrijf. Leuk om te merken dat jullie mijn openheid hierin waarderen! En ik snap het natuurlijk ook wel. Over bijna alle banen is er van alles te vinden en te raadplegen, maar wat er bij een eigen bedrijf – of specifiek een blog als bedrijf – komt kijken niet. Vandaag deel ik heel open wat de vaste kosten van mijn bedrijf zijn. 

De vaste kosten van mijn bedrijf

Note: natuurlijk hoeft een blog runnen niks te kosten. Je neemt een gratis website, zet er WordPress op en gaat aan de slag. Klaar! Maar.. zodra er tienduizenden mensen per maand je website bezoeken, wanneer je er serieus geld mee verdient en het als officieel bedrijf bij de Kamer van Koophandel ingeschreven staat komt er meer bij kijken. Op déze situatie is onderstaande dan ook geschreven. Ik verdien mijn hoofdinkomen met mijn blog en daarnaast vallen onder hetzelfde bedrijf ook de advieswerkzaamheden voor andere ondernemers wat ik naast het bloggen doe.

Belastingdienst

Ieder kwartaal houd ik rekening met de 21% omzetbelasting (BTW) die ik moet afdragen aan de Belastingdienst. Daarnaast reserveer ik ieder kwartaal een bedrag voor de jaarlijkse inkomstenbelasting wat daar nog eens aan afdracht bovenop komt. In totaal houd ik hiervoor een kleine 50% van mijn inkomen apart. Aangezien mijn inkomen per maand wisselt kan ik hiervoor geen vast bedrag noemen, vandaar een percentage. Daarnaast gaat er jaarlijks ook 5,65% van mijn belastbare winst naar de Belastingdienst als premie voor de Zorgverzekeringswet (Zvw). Dit niet te verwarren met de kosten voor mijn zorgverzekering, dat zijn namelijk gewoon privé kosten.

Hosting

Zodra je website meer bezoekers trekt en meer ruimte van de server begint te vragen heb je al snel een groter hostingpakket nodig. Dit kan flink oplopen, maar na een rondje speurwerk en vergelijkingswerk heb ik ook voor komend jaar weer besloten bij dezelfde host te blijven. Dit kost me ongeveer €300,- per jaar.

Inhuren externe bedrijven

Gelukkig kan ik een heleboel zelf, maar soms komen er werkzaamheden bij kijken waarvoor ik liever iemand inhuur zodat ik zeker weet dat het goed gebeurt. Mijn man doet ieder kwartaal de omzetbelasting voor me en houdt het gehele jaar door de administratie in een online pakket voor me bij waardoor de kosten voor de jaarlijkse inkomstenbelasting en het opstellen van de jaarrekening door een accountant lager uitvallen. Daarnaast schakel ik een paar keer per jaar een technische hulp in als er grotere veranderingen zijn of er optimalisaties uitgevoerd moeten worden en ik zeker wil zijn dat het echt goed gebeurt, mijn website niet uit de lucht gaat en dergelijke. En waar ik soms gebruik maak van manlief, een statief en het zelf af kan of een andere blogger het kan doen, vind ik het wel net zo professioneel staan om eens in de zoveel tijd goede zakelijke foto’s te laten maken door een fotograaf. Het inhuren van externe bedrijven kost me ongeveer €1.200,- per jaar.

Zakelijke rekening, verzekeringen en pensioen

Als volledig zelfstandig ondernemer (zzp’er) is het verstandig om (ook voor je eigen gemoedsrust) het één en ander goed te regelen. Denk aan een arbeidsongeschiktheidsverzekering, beroeps- en/of bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering, een zakelijke rechtsbijstandsverzekering, Broodfonds en/of het regelen of sparen voor je pensioen. Dit kost me ongeveer €3.000,- per jaar.

Energie, reiskosten, internet en telefonie

Natuurlijk heb je deze kosten ook als je geen eigen bedrijf hebt, maar toch benoem ik ze als puntje om rekening mee te houden. Wanneer je voor het overgrote deel vanuit huis werkt, zal je meer energie gaan verbruiken wat zorgt voor een hogere energierekening. Events, zakelijke afspraken en perspresentaties vinden zo’n beetje allemaal in het westen van het land plaats waardoor er zo door het jaar heen best wat reiskosten bij komen kijken. (Ik let hierbij trouwens wel op leuke Spoordeelwinkel- of andere treinkaartjesaanbiedingen wat flink kan schelen!) Omdat ik voor mijn werk een snelle en stabiele internetverbinding nodig heb, betaal ik hier waarschijnlijk meer voor dan wanneer ik ‘buiten de deur’ zou werken. En als laatste is een goed (zakelijk) telefoonabonnement ook onmisbaar om niet voor verrassingen te komen staan als je veel onderweg bent en de data erdoorheen vliegt. Omdat deze kosten dus niet allemaal en alleen voor 100% aan mijn bedrijf toe te schrijven zijn, schat ik dit in op zo’n €1.200,- per jaar.

Het totaalbedrag per maand

Kortom: nadat ik dus eerst zo’n 50% van mijn inkomen opzij leg voor de Belastingdienst, zijn de vaste kosten van mijn bedrijf bij elkaar opgeteld ruim €500,- per maand. Rekenvoorbeeld: stel dat ik zo’n €3.000,- per maand heb verdiend, gaat er eerst zo’n €1.500,- opzij voor alle belastingen en gaat er dan nog de €500,- vanaf waardoor ik er in die maand €1.000,- aan overhoud.

–> Nu ben ik natuurlijk heel benieuwd.. Had je verwacht dat het runnen van een blog als bedrijf deze vaste kosten met zich meebrengt? Of had je dit hoger of lager ingeschat? Mocht je trouwens nog andere vragen hebben over ondernemen of over een blog als bedrijf dan hoor ik het graag zodat ik ermee aan de slag kan! :)

Liefs,
Desirée

Andere behind the scenes artikelen:
Hoe verdien je je geld als blogger
Hoe een werkdag als blogger eruit ziet
Over een claim & rechtenvrij beeldmateriaal
Wat ik heb geleerd van 8 jaar bloggen
Alle Behind the Scenes artikelen

Reacties op dit artikel

  • Avatar van Jessica J.
    Reply Jessica J. 13 december 2018 at 14:53

    Artikels zoals dit vind ik zo interessant! Bedankt dat je er zo open over bent. :-) Mijn blog is mijn hobby. Een enorm tijdrovende en arbeidsintensieve, dat wel, maar ik heb dus amper vaste kosten. Het nadeel is natuurlijk wel dat ik niet bij de KvK ben (ook niet zo simpel hier in België) en dus vrijwel geen betaalde opdrachten aan mag nemen, maar ik werk natuurlijk wel gewoon fulltime in loondienst.

  • Avatar van Femke | LaFemmeFem.nl
    Reply Femke | LaFemmeFem.nl 13 december 2018 at 11:07

    Ik wist wel dat deze kosten erbij komen kijken en voor het runnen van een bedrijf vind ik eht nog meevallen, maar zéker wel iets om rekening mee te houden. Ik denk wel dat veel mensen denken ‘ohh lekker makkelijk en laag qua kosten want veel vanuit huis’.. Als je het echter beroepsmatig doet komt er van alles bij kijken, zoals bij elk bedrijf. Altijd leuk om te lezen als iemand open is over de kosten :-).

    • Avatar van Desirée
      Reply Desirée 13 december 2018 at 11:30

      Zeker bij een ‘nieuw beroep’ als een blog runnen als bedrijf, denk ik dat er veel verkeerd wordt ingeschat helaas.. Leuk dat jij het wel in had kunnen schatten en interessant vond om te lezen!

  • Avatar van Sandrine christiaens
    Reply Sandrine christiaens 13 december 2018 at 10:37

    Interessant artikel. En ja ik had wel gedacht dat de vaste kosten een groot bedrag uitmaken. In België is dat idem. Mijn man en ik hebben een massagepraktijk in bijberoep en ook heel wat kosten (elektriciteit en gas lopen op door de grote hoeveelheid te wassen handdoeken).

    • Avatar van Desirée
      Reply Desirée 13 december 2018 at 10:47

      Leuk dat je het al een beetje in kon schatten! Heel interessant ook om te lezen dat het in België ook zo is. Wel leuk, een eigen massagepraktijk. Ik heb persoonlijk een grote interesse in deze beroepsgroep :)

  • Avatar van Lindsey Beljaars
    Reply Lindsey Beljaars 13 december 2018 at 09:29

    Wat een fijn overzichtje zo!

  • Avatar van chucky1012
    Reply chucky1012 13 december 2018 at 08:35

    Fijn en zeer overzichtelijk.
    IkIk de dat er nog héél veel meer kosten bij zullen komen……..
    Toch ook al je apparatuur zoals een fotocamera, flitsen, verlichting op standaards, batterij, accu.

    Een fijne dag toegewenst Xoxo

    • Avatar van Desirée
      Reply Desirée 13 december 2018 at 08:40

      Die kosten komen er zeker nog allemaal bij kijken, maar vallen niet onder de váste kosten van een bedrijf :)

Laat je een reactie, mening of tip achter? :)

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Meer in Media
opgroeien in een digitaal tijdperk
Momtalk | Over opgroeien en opvoeden in een digitaal tijdperk

Ik groeide zelf pas vanaf mijn tienerjaren echt op met de hele online wereld en was telkens weer onder de...

Sluiten