Media

Behind the scenes | Instagram als ‘part of the job’

2 februari 2019

instagram (behind the scenes)
Wat ooit begon als een social media kanaal waarop je simpelweg wat leuke kiekjes met een leuk filtertje erover begon te delen, is uitgegroeid tot een enorm commercieel platform. Vandaag de dag kan je er niet meer omheen en als ondernemer bijna niet meer onderuit. Want je moét online zichtbaar zijn, de perfecte feed hebben, er een plan voor opstellen, picture perfect overkomen en… en.. Zucht. En tóch laat je je al snel meeslepen in wat anderen doen en wat er geschreeuwd gezegd wordt. Guilty! Tot ik compleet #instamoe werd. In deze ‘behind the scenes’ hoe ik over Instagram denk, de tweestrijd en hoe ik er het liefst gebruik van maak. 

 Mocht je geïnteresseerd zijn in een kijkje binnen mijn bedrijf als (online) ondernemer,
lees dan zeker de Behind the scenes reeks eens door :) 

Waarom ik Instagram zo leuk vind
Instagram is een kanaal geworden waar ik als online ondernemer met een blog niet onderuit kom. Er komt verkeer voor mijn website vandaan, ik kan er mijn artikelen, tips, inspiratie, behind the scenes en een kijkje in mijn persoonlijke leven mee geven en ik verdien er (door middel van af en toe een passende campagne) deels mijn geld mee. Het is voor mij dus zeker niet alleen een onmisbare businesstool maar ook iets om contact met volgers/lezers mee te kunnen hebben, het maakt een persoonlijk dagboek waarmee ik herinneringen terug kan halen én door de juiste mensen, bedrijven en ondernemers te volgen haal ik er ook persoonlijk leuke inspiratie en contacten uit. Hoe lastig het dus kan zijn omdat privé en zaken op dit social media kanaal zo door elkaar verweven zijn, ik vind het juist door die afwisseling zo’n enorm leuk platform.

De tweestrijd
Maar laat ik vooral ook heel eerlijk zijn: voor mij als ondernemer is het niet leuk dat er zoiets als een algoritme in het leven werd geroepen. Waar eerst de foto’s op chronologische volgorde gewoonweg in de tijdlijn van iedereen die mij volgde voorbij kwamen, werd het algoritme in het leven geroepen wat ervoor zorgt dat een foto nog maar bij een x aantal procent voorbij komt. Heel frustrerend. Ook omdat dit algoritme steeds wordt aangepast waardoor je je bijna gedwongen voelt om advertenties in te kopen of bepaalde bots of apps in te schakelen zodat je foto’s nog wél bij jouw volgers terecht zullen komen. En zeker als je in een leeftijd zit waarbij je doelgroep gewoonweg minder aanwezig en minder actief is kan die druk – of die nu van buitenaf komt of je je door de hype zelf mee laat sleuren – flink oplopen..

Doordat Instagram zo’n commercieel platform geworden is vol met reclames (vanuit merken, bedrijven en influencers) en er steeds meer zogenaamde Insta-goeroe’s van alles roepen krijg je heel erg het idee ‘dat je mee moet doen’. Die picture perfect feed met fotoshoot-stijl-foto’s, het continu moeten liken en reageren bij anderen om maar gezien te worden, het gebruiken van een x aantal hashtags op een bepaalde manier, elke dag een x aantal keer op vaste tijden posten.. En ja, dat kán zeker helpen om te groeien in het aantal volgers, maar het wordt er niet leuker op en haalt een heel groot deel van je eigen creativiteit weg. Hierdoor werd ik een tijd geleden bestwelheelerg #instamoe en begon ik een stuk minder te posten. Te jammer, want het kan juist zo’n leuk platform zijn!

Instagram leuk houden
Natuurlijk blijft Instagram voor mij part of the job en blijf ik een enorme interesse hebben in alles wat met (social) media, online marketing en de veranderingen in die wereld te maken heeft. Daarnaast hou ik ook gewoonweg heel erg van ‘mooie plaatjes’ en ben ik lichtelijk *kuch* perfectionistisch ingesteld waardoor ik ook graag een mooi overzicht (feed) wil hebben. Die tweestrijd maakt het er niet altijd even makkelijk op, maar tóch ben ik Instagram weer gaan gebruiken op een manier waarop ik er blij van word.

Door leuke tips, artikelen, inspiratie, behind the scenes en persoonlijke foto’s te delen op momenten die ik zelf wil. Door merken, bedrijven en personen te volgen waar ik écht iets mee heb en te liken en te reageren op foto’s die ik ook echt leuk vindt. Door ook op dit vlak gewoonweg meer los te laten, niet mee te willen of moeten doen met de hype van ‘groter, meer en #instafame’ en het hiermee dichter bij mijzelf te laten. Okee, het is soms nog even zoeken naar mijn weg hierin maar hierdoor merk ik dat ik er in ieder geval een heel stuk minder gestrest mee omga, ik er minder (werk)stress van krijg en ‘druk’ ervaar en ik Instagram vooral weer een heel stuk leuker begin te vinden. Yay! #feelgood

–> Wat vind jij van Instagram? Ik ben heel erg benieuwd of anderen, of je Instagram nu enkel persoonlijk en/of ook zakelijk gebruikt, mijn hersenspinsels en tweestrijd omtrent Instagram herkennen?

Liefs,
Desirée

Op de uitgelichte foto zie je het volgende leesvoer omtrent Instagram en social media. Zeker als ondernemer in deze hoek leuk en interessant om te lezen:

Instaproof | Kirsten Jassies & Joyce Nafzger | Uitgeverij Snor  
How to win the gram | Jennie Gielen | e-book  
Social Mag | Anouk van Vliet van The Social Brand 

Reacties op dit artikel

  • Avatar van Macblogster
    Reply Macblogster 5 februari 2019 at 23:25

    Heel herkenbaar wat je schrijft. Ik denk dat het belangrijk is om temidden van alle gekte, na te denken over wat je doel is:
    Likes
    Connectie
    Of verkeer naar je blog/product

    Op basis daarvan beslis je hoe je instagram inzet.

  • Avatar van Ayla
    Reply Ayla 3 februari 2019 at 11:17

    Ja, hier ook totale haat/liefde! Voor mijn blog is het goed. Maar moet ik dat nou in mijn persoonlijke account of toch nog een los account? En foto’s van mezelf doen het goed, maar wil ik wel de hele tijd op de foto? En bestaat Instagram over 5 nog wel en waaaaarrrr doen we het alllemaal voor?! Dat schiet dus allemaal heel vaak door mijn hoofd. Tegelijkertijd vind ik het heel leuk om met mensen in contact te komen die ik anders nooit zou ontmoeten en van hen inspiratie op te doen. Hate, love, hate, love.

  • Avatar van chucky1012
    Reply chucky1012 3 februari 2019 at 08:08

    Goedemorgen….
    Zo een leuk artikel 👌
    Ik moet alleen nog goed leren hoe men de foto’s kan bewerken….
    Ook filmpjes etc….
    Weet niet eens hoelang ik op Instagram zit….

    Xoxo

  • Avatar van Fleur
    Reply Fleur 2 februari 2019 at 10:01

    Leuk artikel! Ik begin nu pas (sinds 2012 bij Instagram) meer aandacht te besteden aan de plaatjes mooier te schieten. Nooit echt zo mee bezig geweest, scherpe foto’s vond ik belangrijker. Nu let ik wat meer op compositie en gebruik ik af en toe meer foto die ik heb geschoten met mijn spiegelreflex camera. Zou nog graag een cursus willen volgen voor mijn camera om er meer mee te kunnen. Bewerken van de foto’s doe ik amper, alleen helderheid pas ik soms aan. Weet niet eens hoe ik buiten Instagram goed foto zou kunnen bewerken hihi. Maakt mijn foto’s wel realistischer maar daardoor wel minder perfect.
    Raad jij het boek Instaproof heel erg aan? Heb je er zelf veel aan gehad?

Laat je een reactie, mening of tip achter? :)

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Meer in Media
Balans Planner Jisca Rebel interview
Girlboss interview met Jisca Rebel van de Balans Planner

Ruim een derde van alle ondernemers in Nederland is vrouw en er zijn heel veel vrouwen die eraan denken om...

Sluiten