Ruim een derde van alle ondernemers in Nederland is vrouw en er zijn heel veel vrouwen die eraan denken om een eigen bedrijf te gaan starten. Wellicht heb jij hier ook al eens over nagedacht? Of ben je al onderweg maar heb je nog net dat duwtje in de goede richting nodig om er helemaal voor te kunnen/durven gaan? Deze inspirerende vrouwelijke ondernemers gingen je voor! Vandaag in de Girlboss Interview serie: Linda Bot van cosmeticamerk Loveli.
GIRLBOSS
“A woman in control, taking charge of her own circumstances in work & life. Someone who knowns her worth and won’t accept anything less. She is empowering and inspiring to those around her & kicks ass!” – Urban Dictionary
‘Lees ook: Interview met Kim, Eva en Anke van huidpraktijk Triaderm.’
Interview met Linda Bot van cosmeticamerk Loveli
1. Wie ben je?
Ik ben Linda Bot, 44 jaar en ik woon in Haarlem.
2. Omschrijf je bedrijf, hoe lang het bestaat en wat je doet.
Loveli is een Nederlands merk deodorant en verzorgingsproducten waarbij alle producten 100% natuurlijk en 100% troepvrij zijn. Ik ben 3 jaar geleden gestart met de verkoop van een deodorant zonder aluminium en toen dat een succes bleek te zijn, wilde ik nog meer van mijn favoriete beautyproducten troepvrij maken. Dus na de deo volgde een lippenbalsem en hebben we nu zelfs een hele gezichtslijn en een bodywash en body oil. Ik ontwikkel de producten zelf en daarna wordt alles professioneel geproduceerd in een lab in Amsterdam.
3. Waar komt jouw liefde en passie voor uiterlijke verzorging vandaan en wat gaf je de drive je eigen productlijn te lanceren?
Mijn avontuur begon 8 jaar geleden toen mijn moeder de diagnose borstkanker kreeg. Ik ging toen mee met haar naar het ziekenhuis en daar kreeg ze te horen dat ze niet langer deodorant met aluminium mocht gebruiken.
Ik wist toen niet eens dat er aluminium in een deodorant zat. Dat startte mijn zoektocht naar meer informatie hierover, maar ook naar een alternatief. Want wat kun je dan wel gebruiken. In die tijd waren er ook wel aluminiumvrije deo’s te koop in de natuurwinkel, maar niets werkte echt voor mij. Per toeval stuitte ik op een recept voor een zelfmaakdeo op een Amerikaanse website. Het was heel simpel: een combinatie van kokosolie en zuiveringszout. En het werkte echt. Het was alleen nogal onhandig om zo’n pot kokosolie mee te nemen naar de sportschool en al helemaal op reis. Ik vond het toen een leuke uitdaging om te proberen een stick van de deo te maken. Het kostte me zo’n honderd versies, maar toen lukte het echt.
Door al mijn research kwam ik er achter dat het niet alleen om aluminium in deodorant gaat, maar dat er nog veel meer cosmeticaproducten ingrediënten bevatten die ik niet op mijn huid of in mijn lichaam wil hebben. Daarom ben ik na de deodorant doorgegaan met het ontwikkelen van nog meer beauty-producten.
4. Op welk punt besloot jij om er helemaal voor te gaan en begon je fulltime te ondernemen?
Ik ontwikkelde mijn eigen cosmetica eerst alleen maar voor mijzelf. Het was gewoon een hobby. Maar ik gaf ze ook aan mijn familie en vrienden en zij waren er zo enthousiast over, dat ze maar bleven vragen wanneer ik weer nieuwe deo’s ging maken. Toen dacht ik: waarom maak ik er niet een bedrijf van? Dat was in 2016 en dat jaar won ik meteen de Starters Award van het blad Marie Claire. En toen ging het hard met alle media-aandacht en natuurlijk ook met de verkoop. Het ging zo goed, dat ik binnen een jaar winstgevend was en er van kon leven.
5. Wat is volgens jou de sleutel van jouw succes?
De producten van Loveli zijn niet alleen 100% troepvrij, ze werken ook echt heel goed. Soms zelfs beter dan de gewone producten. Omdat onze producten geen agressieve ingrediënten bevat, kan je huid haar eigen balans weer vinden, en je huid dus op haar mooist is.
6. Waar zie jij jezelf en je bedrijf over vijf jaar?
Ik wil graag met Loveli echt impact maken in de wereld. Er is nog zoveel te bereiken op het gebied van troep-vrije producten. Het is echt mijn droom dat alle cosmeticaproducenten hun verantwoordelijkheid nemen en kiezen voor natuurlijke en goede ingrediënten. Het liefst dus wereldwijd. Mijn ambitie is dat Loveli binnen 5 jaar 5 eigen winkels heeft in 5 landen.
7. Hoe ziet een gemiddelde werkdag eruit?
Het voelt al 3 jaar niet alsof ik werk. Vooral omdat ik nu helemaal eigen baas ben. En omdat ik zoveel tijd kan besteden aan de dingen die ik leuk vind om te doen. Zeker nu ik een heel team heb en dat alles van productie van producten tot en met de verzending geregeld is.
Nog steeds gebeuren er veel dingen die je niet verwacht en die ik zelf moet oplossen, maar gelukkig kan ik nu ook veel tijd besteden aan het bedenken van nieuwe producten. Ik start mijn dag redelijk laat, omdat ik ’s ochtends aan yoga en meditatie doe. Wat ik aan werk doe, is echt verschillend van dag tot dag. Ik probeer sowieso iedere dag nog 1,5 uur te lopen in de natuur. Het gebeurt regelmatig dat ik doorwerk tot laat in de avond en vaak schrijf ik mijn blogs in het weekend. Het wandelen zorgt ervoor dat ik niet doordraai :)
8. Wat is het grootste leerpunt uit jouw carrière?
Tot mijn 40ste werkte ik in veilige banen vaak bij grote bedrijven. Het starten van je eigen bedrijf is echt een risico. Ik heb geleerd dat het ontzettend spannend is om deze risico’s te nemen, maar dat je de risico’s veel groter inschat dan dat ze werkelijk zijn. Wat is nu het ergste dat er echt kan gebeuren? Tot nu toe pakten al mijn risico’s heel goed uit en het heeft me juist zoveel moois opgeleverd.
9. Waar kan jij als ondernemer echt niet zonder?
Mijn team! Zonder hun zou ik echt nog steeds alles zelf doen en had Loveli nooit kunnen groeien tot wat het nu is.
10. Wat is het beste advies wat je aan andere (vrouwelijke) ondernemers kan geven?
Stop met denken, plannen, uitzoeken en logo’s verzinnen. Ga gewoon aan de slag. Iedereen zal je vertellen waarom jouw idee niet haalbaar is. Dat gebeurde bij mij ook. Want wie bestelt er nu een deo online die 2 keer zo duur is als een deo uit de supermarkt en er ook nog eens verzendkosten voor moet betalen?
Ik had geen idee, maar ik startte gewoon. En je lost je problemen op zodra je ze tegen komt. En dan blijkt dat er zoveel wel mogelijk is. Ik kom zoveel vrouwen tegen met mooie ideeën, maar verder dan een idee komt het vaak niet. Ze zien alle obstakels op de weg en willen die oplossen voordat ze starten. Maar dat is hetzelfde als pas willen gaan rijden als alle stoplichten op groen staan. Dat gaat toch niet gebeuren. Begin gewoon met rijden en begin gewoon je idee realiteit te laten worden. Als jouw idee een oplossing voor jou is, dan zijn er vast meer mensen die zitten te springen om jouw idee.
–> Neem een kijkje op de website van Linda, want Loveli is echt een aanrader als het op natuurlijke en troepvrije deodorant aan komt. Ik ben de deodorant en een paar andere producten nu aan het testen en ben heel aangenaam verrast!
Reacties op dit artikel
Linda doet zulke mooie dingen. Ik ben enorm fan van Loveli, en Linda zelf is altijd weer inspirerend! Dank je voor het delen van haar verhaal!
Wow, dankjewel voor je mooie woorden over Linda en bedankt voor je compliment!
Heel interessant.
Mooie productenlijn.
Fijn dat jij vrouwen in de spotlight zet die iets goeds en moois doen…
Xoxo
Dankjewel! Ik vind het ook oprecht heel erg leuk om andere vrouwelijke ondernemers hiermee een mooi platform te kunnen bieden en elkaar zo te ondersteunen! ♥
Top!