Ruim een derde van alle ondernemers in Nederland is vrouw en er zijn heel veel vrouwen die eraan denken om een eigen bedrijf te gaan starten. Wellicht heb jij hier ook al eens over nagedacht? Of ben je al onderweg maar heb je nog net dat duwtje in de goede richting nodig om er helemaal voor te kunnen/durven gaan? Deze inspirerende vrouwelijke ondernemers gingen je voor! Vandaag in de Girlboss Interview serie: Natascha Koningsveld van Colour&Spice.
GIRLBOSS
“A woman in control, taking charge of her own circumstances in work & life. Someone who knowns her worth and won’t accept anything less. She is empowering and inspiring to those around her & kicks ass!” – Urban Dictionary
Interview met Natascha Koningsveld van Colour&Spice
1. Wie ben je?
Mijn naam is Natascha Koningsveld (1968). Ik ben holistisch ondernemer, mixed media artist en creator van het natuurzuivere beautymerk Colour&Spice, the Holistic Way of Beauty, dat ik in 2009 oprichtte. Ik ben getrouwd en moeder van Sterre (22), Deva (19) en sinds kort van ons hondje Chai.
2. Omschrijf je bedrijf, hoe lang het bestaat en wat je doet.
Al ruim twintig jaar coach ik vrouwen bij de bewustwording van hun eigen schoonheid en het creëren van meer succes in hun ondernemerschap met dat wat er van nature al aanwezig is. Daarnaast heb ik een natuurzuiver huidverzorgingsmerk. Colour&Spice bestaat in het najaar alweer tien jaar.
3. Waar komt jouw liefde en passie voor holistische huidverzorging en beautybehandelingen vandaan en wat gaf je de drive hier mee te gaan doen?
Het zoeken naar dingen waar een ‘ziel’ in zit is iets dat ik altijd van nature een plek in mijn leven heb gegeven. Als kind gaf ik al uiting aan mijn gevoelens door schoonheid te creëren: in kleding, in het verzamelen van zeepjes en stenen en het drogen van bloemen. Ik speur heel graag naar iets unieks. Ook bij mensen. Dat is wat ik het liefste doe en het allerbeste kan.
Toen ik op mijn achttiende mijn opleiding tot schoonheidsspecialiste afrondde, zag ik niet hoe ik met het vak mijn brood kon verdienen. Ik zette het op een laag pitje en volgde tientallen opleidingen, waaronder natuurgeneeskunde, masteropleiding Branding & Imago, een intuïtieve ontwikkeling om vervolgens een studio voor natuurlijke schoonheid te starten. Ik bleef ondanks de mooie plek in Amsterdam-Zuid en de fijne cliënten die ik had, zoekende naar een meer holistische vorm van schoonheid.
Ik verkocht mijn bedrijf en werkte vijf jaar als creative director voor een Amerikaans cosmeticamerk. Daarna was ik nauw betrokken bij het succesvol neerzetten van cosmeticamerken, zoals Dr.Hauschka en andere grote merken. Tot ik besefte dat de holistische kijk op schoonheid mij ook in het dagelijks leven gelukkiger maakte. Ik leerde hierdoor beter luisteren naar wat mijn hart mij wilde vertellen en maakte keuzes vanuit mijn eigen waarheid. En daar lag ook mijn passie: holistisch en creatief ondernemen.
Schoonheid is voor mij alles wat puur is. De helende werking van planten, de geuren van kruidenmengsels, een stralende persoonlijkheid en luisteren naar de inspirerende verhalen van een vrouw die gelukkig is met zichzelf. Een prikkeling van al je zintuigen. Niet alleen wat je ziet, maar ook wat je ruikt, hoort en voelt. Een visie op schoonheid vanuit het grote geheel. Niet alleen gefocust op de buitenkant. Maar op wie je bent, wat je voelt, en wie je als vrouw wilt zijn.
Mijn liefde voor schoonheid
Vanuit die gedachte begon ik te werken aan natuurzuivere huidverzorging met een helende werking op lichaam, huid en geest. Ik bracht mijn jarenlange kennis en ervaring als creatief directeur in natuurcosmetica en traditionele geneeswijzen samen met mijn grootste droom: mijn liefde voor schoonheid delen met al die betoverende vrouwen out there.
In 2009 richtte ik mijn eigen holistische beautymerk Colour&Spice op. Door mijn jarenlange ervaring wist ik wat er nodig was om een sterk merk neer te zetten en hoe ik hiermee de juiste vrouwen kon aantrekken. Binnen een paar maanden was er een wachtlijst van een half jaar. Duizenden vrouwen vonden hun weg naar mijn praktijk en zo is er een productlijn ontstaan die de huid voorziet van energie en levenskracht. De holistische behandelingen en natuurzuivere huidverzorgingsproducten worden nu in het binnen- en buitenland verkocht. Mijn ziel is zo dankbaar dat ik haar oproep beantwoord heb en dat ik ondanks mijn twijfels ben gaan doen dat het allerbeste bij mij past. Ik voel me gezegend om de dingen te kunnen doen waar ik van voel dat ik er ‘iets mee wil’ zonder precies te weten waar het naartoe zal leiden.
4. Wat is volgens jou de sleutel van jouw succes?
Daar zou ik een boek over kunnen schrijven maar wat nu in mij opkomt zijn deze tips…
1) Creëer eerst je eigen dienst of product voordat je gaat samenwerken. Ik zie om mij heen dat veel vrouwen in een te vroeg stadium van hun onderneming in de verleiding komen om iets te willen organiseren samen met een ander. Overleggen, koffietjes drinken en tijd besteden aan het maken van gezamenlijke plannen kost veel energie, tijd (en dus geld) en levert vaak niet veel meer op dan frustraties. Voordat je eigen dienst of product kristal helder is kun je hier beter niet je kostbare tijd aan besteden.
2) Maak zoveel mogelijk tijd vrij voor zelfonderzoek. Hoe ziet succes er voor jou uit? Wat heb jij nodig om succesvol te kunnen zijn? Welke stap kun je vandaag maken richting je droom doel? Zorg dat je daar plezier in hebt.
3) Blijf authentiek, jouw unieke talent, de combinatie van je mooiste zelf is jouw pot met goud.
4) En misschien wel het allerbelangrijkste, zorg goed voor jezelf. Innerlijk en uiterlijk. Creëer een dreamteam, en dan bedoel ik dat niet alleen op zakelijk niveau maar ook voor je eigen welzijn.
5. Waar zie jij jezelf en je bedrijf over vijf jaar?
Ik denk niet zo ver vooruit en probeer steeds meer te leven in overgave. Ik kan alleen maar het allerbeste van mijzelf geven, iedere dag opnieuw. Om vervolgens erop te vertrouwen dat mijn producten en de dingen die ik deel terecht komen bij hen, die hier blij van worden. Het is niet aan mij om dat te bepalen, dat heb ik wel geleerd in het ondernemerschap. Vaak is de uitkomst veel groter en mooier dan ik zelf had kunnen dromen. Als je mij vijf jaar geleden had verteld dat ik nu een succesvol beautymerk zou hebben, mijn tekeningen verkocht worden en ik prachtige vrouwen mag coachen in hun ondernemerschap, dan had ik je voor gek verklaard.
6. Hoe ziet een gemiddelde werkdag eruit?
Twee dagen per week werk ik met cliënten. Eén dag zit ik bomvol met afspraken met betrekking tot mijn producten. Die dag ziet er altijd anders uit, soms super suf maar meestal heel erg leuk. En dan heb ik nog mijn Beauty Sabbatical dag, dat is de dag dat ik de dingen doe die mij inspireren. Dat kan zijn tekeningen maken, naar een tentoonstelling gaan of fotograferen. En verder werk ik soms alle avonden en in het weekend als er iets op de agenda staat dat veel werk is. Een productlancering of bijvoorbeeld een event. Daarentegen ga ik ook vaak op reis. Ik hou ervan om veel afwisseling te hebben in mijn werkweek.
7. Wat is het grootste leerpunt uit jouw carrière?
Pfff…heb je even. Dat zijn er zoveel maar als ik echt één ding moet noemen is: ik neem niets (meer) aan van iemand die zich zelf niet bewezen heeft. En oké nog een tweede….vertrouw altijd op je intuïtie, als iets niet goed aanvoelt, zo snel mogelijk wegwezen.
8. Waar kan jij als ondernemer echt niet zonder?
De Visco en Canva app, mijn boekhoudster, virtuele assistent, mijn hulp, mijn team, mijn laptop, camera en journal.
9. Wat is het beste advies wat je aan andere (vrouwelijke) ondernemers kan geven?
Kom op mijn Beauty Sabbatical dan ga jij vormgeven aan dat wat je vermoedelijk vanbinnen al een tijdje voelt, maar niet genoeg ruimte hebt gegeven. Ik help je graag verder! ♥
–> Neem een kijkje op de website van Natascha voor meer informatie en/of het aanschaffen van haar prachtige beautyproducten :)
Reacties op dit artikel
Wat een mooi beroep…….
Xoxo