Lifestyle

Selfcare | Tips om ook in stressvolle situaties lekker in je vel te blijven

9 april 2020

bional stress balans 6 - Selfcare | Tips om ook in stressvolle situaties lekker in je vel te blijven
Ik ben vast niet de enige die op dit moment meer stress ervaart dan normaal. Dit heeft vooral te maken met de onzekere tijd met betrekking tot het coronavirus en de leefregels die we in acht moeten nemen. Ik vind het op dit moment een enorme uitdaging om alle ballen in de lucht te houden en merk dat ik daarom heel bewust om moet gaan met mijn energie. Hoe ik dit doe en welke tips ik toepas om lekker in mijn vel te blijven zitten deel ik graag met je in dit artikel.

De thuissituatie op dit moment? Die is best wel hectisch te noemen. Met de kinderen die niet naar school en de opvang gaan, de oudste die bijscholing nodigt heeft, de jongste die begint rond te stappen waardoor niks meer veilig is van haar grijpgrage handjes, Paul die vanuit huis werkt en de hele dag door zakelijke telefoongesprekken voert, ikzelf moet mijn eigen bedrijf draaiend zien te houden en dan is er ook nog het huishouden wat hier en daar aandacht nodig heeft.

Dit in combinatie met de onzekerheid en onrustige gevoelens vanwege de coronacrisis én het feit dat ik niet even mijn ontspanning kan halen uit een koffietje buiten de deur, even (window)shoppen in de stad, tijd voor mijzelf, kunnen werken in stilte of bijvoorbeeld gaan lunchen met een vriendin.. Ja, dat hakt er wel in. Maar toch moet de knop om, want we hebben nog wel even te gaan met deze situatie. Together we can do this!

bional stress balans 1 - Selfcare | Tips om ook in stressvolle situaties lekker in je vel te blijven

Tips om minder stress te ervaren & lekker in je vel te blijven zitten

Uit onderzoek blijkt dat bijna driekwart van alle Nederlanders in meer of mindere mate stress of mentale druk ervaart. Zeker in deze onzekere tijd met betrekking tot het coronavirus en de leefregels die we in acht moeten nemen ervaren we dit nog meer dan normaal. Een klein beetje stress houdt ons alert en gezond, maar een teveel hiervan doet ons zowel geestelijk als lichamelijk geen goed. Tijd om dus extra goed voor jezelf te zorgen en lief te zijn voor jezelf.

Mindset

Ik weet dat dit bij veel mensen een ‘jeukwoord’ is, maar het is voor mijzelf iets dat écht werkt en me door de jaren heen veel moois heeft gebracht. Het is – zeker in een situatie als deze – een kwestie van de knop om. Ja, het is pittig en ja, het is een uitdaging en nee, dit is niet iets waar je zelf voor gekozen hebt. Maar hoe je met deze situatie om gaat heb je wél zelf in de hand. Ik deelde al eerder een aantal tips voor een positieve mindset en kan je dan ook zeker aanraden deze (nog) eens door te lezen. Dit is iets waar je bij veel situaties kracht uit kan halen.

Zorg voor jezelf

Het is makkelijker gezegd dan gedaan, maar echt: zorg goed voor jezelf. In een periode van stress wordt er vaak uit vermoeidheid en/of gemak sneller voor minder gezonde voeding gekozen, wordt er meer gesnoept en ook nog eens minder bewogen. En dat heeft zowel lichamelijk als geestelijk z’n uitwerking. Probeer – op veilige afstand van anderen en het liefst alleen – een flinke wandeling te maken, duik in de wereld van de online fitnesslessen en ga hiermee aan de slag, creëer een sporthoekje in huis, blijf voldoende water drinken en je voeding zo gevarieerd en gezond mogelijk te houden. Zo heb ik Les Mills On Demand ontdekt en ook de oude Zumba-DVD’s boven water gehaald waarmee ik probeer mijn lijf gezond te houden én heb ik tegelijkertijd ook wat afleiding en me-time. Win-win-win!

En nee, zo’n momentje hier en daar voor mijzelf is echt niet egoïstisch maar zorgt er juist voor dat ik lekker(der) in mijn vel zit en een leukere vrouw, partner en moeder ben. En daar heeft iedereen om me heen het meeste aan ♥

bional stress balans 4 - Selfcare | Tips om ook in stressvolle situaties lekker in je vel te blijvenbional stress balans 5 - Selfcare | Tips om ook in stressvolle situaties lekker in je vel te blijvenbional stress balans 3 - Selfcare | Tips om ook in stressvolle situaties lekker in je vel te blijven

Ondersteunende supplementen

Als aanvulling op bovenstaande.. Mocht je de rust niet helemaal uit jezelf, gezonde(re) voeding en beweging kunnen halen, dan kan je een beetje hulp inschakelen door bijvoorbeeld supplementen te nemen. Sowieso is een multivitamine een mooie aanvulling op je dagelijkse voeding als je minder beweegt en door het thuiszitten en uit stress minder gezond eet dan normaal.

Maar wist je bijvoorbeeld dat het bijzondere Indiase koningskruid ashwagandha een sterke antioxidant is die in de ayurvedische geneeskunde al duizenden jaren wordt gebruikt? Het heeft een brede werking voor zowel je lichaam als geest, waarbij het ondersteuning biedt tegen celveroudering en het geeft een boost aan je geheugen. Bovenal heeft het een stressverlagende en angstremmende werking.

Bional Stress Balans (€11,99/20 capsules) is een supplement waar onder andere ashwagandha, drie B-vitamines, valeriaan en melisse extract in zit. Een fijn hulpje om lekker in je vel te blijven zitten tijdens stress-situaties want de combinatie maakt je minder stressgevoelig, ondersteunt je energieniveau en heeft een ontspannende werking.

Good to know: in de dosering is met de ingrediënten rekening gehouden dat deze effectief zijn, maar niet voor gewenning kunnen zorgen. Daarnaast bevatten de capsules geen conserveermiddelen, kleur- en smaakstoffen, suiker, alcohol en zijn ze glutenvrij. Bional Stress Balans is onder andere bij Etos te koop.

Have fun!

Lachen is misschien wel het meest fijne medicijn dat er is en vaak ook nog redelijk eenvoudig voor elkaar te krijgen. Wij doen dit in huis door middel van het spelen van (bord)spelletjes, samen Just Dance te spelen, spontane kietelbuien, grapjes te maken, met z’n allen op de bank te kruipen om een leuke film te kijken en door gekke opdrachtjes voor elkaar te bedenken. We zijn dan niet alleen lekker bezig waardoor fijne quality time hebben, daarnaast vliegt de tijd ervan voorbij en biedt het de nodige afleiding 😊

Take care!

Liefs,
Desirée

Note: heb je door de huidige situatie (meer) last van serieuze angsten en depressieve gedachtes, trek dan altijd aan de bel bij je huisarts zodat je op tijd professionele hulp kan krijgen.

* Dit artikel is deels geschreven in samenwerking met Bional.

Reacties op dit artikel

  • Avatar van Kimberley
    Reply Kimberley 10 april 2020 at 13:50

    “Zo’n momentje hier en daar voor mijzelf is echt niet egoïstisch maar zorgt er juist voor dat ik lekker(der) in mijn vel zit en een leukere vrouw, partner en moeder ben. En daar heeft iedereen om me heen het meeste aan ♥” > Dit! Amen to this. Ik probeer ook echt mijn momenten te pakken. Soms is het lastig, want 3 rondrennende kinderen, maar wanneer het lukt is alles daarna zoveel beter.

  • Avatar van Brigitte
    Reply Brigitte 10 april 2020 at 10:31

    Het zijn roerige tijden, kleine dingen worden weer mooier. Uitgebreid koken samen, buiten wandelen, een kaart of brief schrijven. Allemaal kleine dingetjes die je kunt doen <3

    Ps wat wordt je haar lang!

    • Avatar van Desirée
      Reply Desirée 10 april 2020 at 11:51

      Jaaa, die haartjes willen wel groeien ja. Blij mee! Kan bijna een staartje haha. Nog even doorzetten en ik ben door alle irritante tussenlengtes heen :)

  • Avatar van chucky1012
    Reply chucky1012 9 april 2020 at 15:19

    Goed artikel.
    Ik ken dit niet.
    Ik kan het goed begrijpen hoe het is om zoveel stress te krijgen….

    Xiixk

Laat je een reactie, mening of tip achter? :)

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Meer in Lifestyle
medicijnverslaving herkennen en behandelen
Awareness | Een medicijnverslaving herkennen en behandelen

Dit is een artikel in samenwerking met Trubendorffer. Juist in deze onzekere en hectische tijd ervaren meer mensen stressgerelateerde klachten...

Sluiten