Carrière & Geld

Business | Wat heb je nodig om te starten als ondernemer?

12 mei 2020

starten als ondernemer tip
In de behind the scenes rubriek en in de business-artikelen schrijf ik regelmatig over mijn/het zelfstandig ondernemerschap. Ik ben hier op mijn achttiende min of meer ingerold en inmiddels zijn we al heel wat jaren verder. Ik krijg dan ook vaak vragen over het ondernemerschap in de vorm van een zzp’er en vooral van vrouwen die ideeën hebben maar teveel twijfels en denken dat er enorm veel bij komt kijken. Laat dat nou echt wel meevallen! In dit artikel deel ik een aantal tips die je wat mij betreft nodig hebt om te starten als ondernemer, waarbij vooral de laatste tip belangrijk is.

Starten als ondernemer | Wat heb ik nodig?

Nu je hebt bedacht wat je wil gaan doen en je bedrijf dan eindelijk de wijde wereld in wil gooien, zit je waarschijnlijk vol met adrenaline. Helemaal lekker zo’n high om aan de slag te gaan met jouw passie. Een spannend moment!

Ik denk dat er zo aan de prille start van jouw zzp’erschap maar weinig is dat je tegen kan houden, maar toch blijkt het dat vooral vrouwen teveel beren op de weg zien en/of te perfectionistisch zijn waardoor de daadwerkelijke stap niet altijd gemaakt wordt. En dat terwijl er maar enkele dingen zijn die je daadwerkelijk nodig hebt zo aan de start van je bedrijf.

Inschrijven

Om het officieel aan te kunnen pakken en professioneel over te kunnen komen, begin je met het inschrijven van je bedrijf bij de Kamer van Koophandel en vraag je een btw-identificatienummer aan bij de Belastingdienst. Het inschrijven bij de Kamer van Koophandel kan je doen vanaf één week voordat je bedrijf van start gaat en is in no time gedaan. Daarna kan je met de inschrijving heel eenvoudig op de website van de Belastingdienst je btw-nummer aanvragen. Nu is je bedrijf officieel ingeschreven in het handelsregister, mag je je activiteiten op gaan pakken, facturen uit gaan schrijven en heb je recht op bepaalde belastingregelingen voor ondernemers.

Boekhouder/accountant & boekhoudprogramma

Ik kan persoonlijk zeker een goede boekhouder/accountant aanraden die (aan de start) met jou meekijkt, tips geeft omtrent het opzetten van jouw administratie en daarnaast je btw-aangiftes en jaarrekening voor zijn of haar rekening neemt. Hier zit wel een prijskaartje aan, maar geloof me: een goede boekhouder/accountant verdient dat zeker terug omdat ze alle belastingregels weten en ook welke voordelen er voor een ondernemer uit te halen zijn.

Natuurlijk kan je ook een heleboel zelf doen! Als je er wat tijd in investeert om het één en ander te leren of bijvoorbeeld een cursus doet, kan je jouw administratie geheel zelf bijhouden. Met een zzp boekhoudprogramma verwerk je eenvoudig zelf al jouw verkoopfacturen, boek je bonnetjes en inkoopfacturen in, houd je je kilometerregistratie en gewerkte uren bij en kan je vaak ook zonder al teveel moeite zelf je btw-aangifte doen. Online boekhouden hoeft echt niet moeilijk te zijn en daarnaast is het ook leuk (ja, echt!) om hier zelf inzicht in te krijgen.

Hoe ik het aanpak? Ik ben heel netjes als het om de administratie aankomt en houd alles zelf bij. Ieder kwartaal lever ik een net pakketje van al mijn inkoop- en verkoopfacturen aan aan Paul, die alles voor me inboekt in mijn boekhoudprogramma en daarna mijn btw-aangifte doet (erg fijn dat mijn man dat vanwege zijn kennis en werk voor me kan doen). Zo aan het begin van het nieuwe jaar gaat dan in één keer alles door naar ons accountantskantoor en die zorgt dan voor de jaarrekening en aangifte inkomstenbelasting.

Zakelijke rekening & verzekeringen

Ga je starten als ondernemer, dan raad ik je zeker aan om na de inschrijving bij de Kamer van Koophandel en het aanvragen van een btw-identificatienummer gelijk een zakelijke rekening te openen. En probeer vanaf dan ook echt je persoonlijke en zakelijke inkomsten en uitgaven gescheiden te houden. Het geeft transparantie, een professionele uitstraling en levert tijdswinst bij het doen van je zakelijke administratie.

Vergeet ook niet de juiste verzekeringen af te sluiten, zeker wanneer je fulltime gaat ondernemen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een beroeps- en/of bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering, een zakelijke rechtsbijstandsverzekering, arbeidsongeschiktheidsverzekering, broodfonds en/of het regelen of sparen voor je pensioen.

‘Lees ook: Personal | Dit zijn de kosten van mijn bedrijf.’

starten als ondernemer tips

Start before you’re ready!

Maar echt. Ik haalde het al eerder aan in dit artikel; zeker vrouwen hebben er een handje van de start van hun bedrijf (of in een later stadium een uitbreiding van hun bedrijf) niet door te zetten. Want er is altijd wel iets dat ze tegenhoudt, een puntje wat nog op de i moet, een ‘ja, maar..’ of een andere beer op de weg. Vaak is het een stukje onzekerheid en ook dat eeuwige perfectionisme wat de hoek om komt kijken. Maar weet je dat het soms helemaal niet erg is dat het nog niet perfect tot in iedere detail uitgewerkt is? Het is juist zonde als je al die energie en je enthousiasme van een nieuwe (door)start niet door kan geven en je in gaat houden. Begin gewoon. You can do this :)

Liefs,
Desirée

Volg mij op Facebook en Instagram om op de hoogte te blijven van de laatste nieuwtjes, persoonlijke updates, behind the scenes en nog veel meer leuks ♥

*

Reacties op dit artikel

  • Avatar van chucky1012
    Reply chucky1012 13 mei 2020 at 07:16

    Fijne tips 👌🏽
    Velen zullen er iets aan hebben….

    Xoxo

  • Avatar van Daphne Lippmann
    Reply Daphne Lippmann 12 mei 2020 at 17:21

    Heel erg bedankt voor deze handige tips!

Laat je een reactie, mening of tip achter? :)

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.