Eten & drinken Mama & Kind

Momtalk | Tips om je kind meer groente te laten eten

16 januari 2021

hak het helpende bord 5 - Momtalk | Tips om je kind meer groente te laten eten
Eerlijk is eerlijk: ik vind het al best een hele uitdaging om iedere avond een gevarieerde en gezonde maaltijd op tafel te zetten. En dan ook nog willen dat er voldoende groente in gaat, wordt me vaak niet echt in dank afgenomen.. Vast een heel herkenbare ‘strijd’ voor andere ouders? HAK besloot dat dit anders moet kunnen en ontwikkelde Het Helpende Bord dat jonge eters onbewust helpt om meer groente te eten. Dat heb ik natuurlijk uitgebreid getest en daar vertel ik je graag meer over! Ook deel ik mijn persoonlijke tips om je kind meer groente te laten eten, want er zijn echt wel een paar handige foefjes die hier in huis een succes zijn :)

hak het helpende bord 1 - Momtalk | Tips om je kind meer groente te laten etenhak het helpende bord 7 - Momtalk | Tips om je kind meer groente te laten eten

HAK Het Helpende Bord

We weten allemaal dat groenten gezond voor ons zijn, maar toch eten we er structureel te weinig van. Uit onderzoek blijkt dat dat al jong begint; slechts een handjevol kinderen in de leeftijd van 4 tot 8 jaar eet de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid groenten van 100 tot 150 gram.

Het eten van voldoende groente is belangrijk omdat het een bron is van vitaminen, mineralen en vezels. En die hebben stuk voor stuk een positieve invloed op het verzadigingsgevoel, de stoelgang en een betere algehele gezondheid. Maar kinderen en groente eten is geen liefde op het eerste gezicht.. Tijd om hiermee aan de slag te gaan waarbij onderstaande tips goed kunnen helpen!

Aan de hand van de wetenschap heeft HAK het initiatief genomen tot het ontwikkelen van Het Helpende Bord. De Wageningen University & Research heeft de mogelijkheden van zintuiglijke beïnvloeding van ons onderbewuste eetgedrag in kaart gebracht, met in het bijzonder de rol van het eetbord tot het eten van groenten. Met de uitkomst hiervan heeft Waarmakers Studio het ideale bord hiervoor ontworpen en dat is vervolgens geproduceerd door het Drentse Royal Goedewaagen. En tadaa! Zie hier Het Helpende Bord dat rekening houdt met alle bovengenoemde tips die je kind helpt om (onbewust) meer groente te gaan eten. En dat sluit dan weer mooi aan bij de missie van HAK om iedereen te helpen om meer groenten en peulvruchten te gaan eten en het maken van gezondere, plantaardige keuzes. Alle kleine beetjes helpen!

Het Helpende Bord werkt volgens de volgende vijf principes:

1. Spiegelen
De hersens van een kind spiegelen zich aan de ouders. Kinderen doen namelijk niet wat je zegt, maar ze doen wat jij doét. Daarom kan het – vooral bij kinderen tussen de 4 en 8 jaar – juist helpen om ze geen bord in een vrolijke kleur en van plastic, maar juist ook een wit, rond bord van keramiek voor te zetten. “Net als papa en mama!”

2. Delboeuf illusie
Zet je kind niet een klein (kinder)bord voor, maar juist een bord in de grootte van een normaal dinerbord waardoor de hoeveelheid groente beter behapbaar lijkt. En doordat een normaal bord geen verhoogde of gekleurde rand heeft wordt dit effect, de Delboeuf-illusie, juist versterkt. Hierdoor lijkt de portie groente op het bord optisch kleiner, terwijl je zo misschien juist net wat meer geeft.

3. Meer = meer
Over meer gesproken.. Wist je dat als er ergens méér van op je bord ligt, je er automatisch ook méér van gaat eten? Op een bord van het formaat dinerbord kan je al makkelijker een normale portie groente kwijt, helemaal als er gebruik is gemaakt van een kuiltje op de plek van de groentes. Stiekem een beetje valsspelen, maar grappig genoeg merkten wij hier in huis dat het ook echt werkt.

4. De weg van de minste weerstand
Eten dat vooraan op het bord ligt, wordt sneller opgeprikt. Serveer daarom de groentes op het bord vooraan naar je kind toe. Slim bedacht!

5. Kleur bekennen
Door gebruik te maken van fris gekleurd eten op een wit bord, vinden onze hersenen het eten er al snel aantrekkelijker uitzien en wordt het als smaakvoller ervaren. Door groentes te stomen of kort te wokken behouden ze niet alleen de meeste smaak en vitamines, maar behouden ze ook de kleurintensiteit het beste. Hierdoor steekt het goed af tegen het witte bord en maakt het de groentes nog nét even iets aantrekkelijker.

–> Het Helpende Bord is verkrijgbaar bij De Bijenkorf voor €12,95.

hak het helpende bord 3 - Momtalk | Tips om je kind meer groente te laten eten

Mijn persoonlijke tips om je kind meer groente te laten eten

Voor het avondeten moet ik eerlijk zeggen dat de groentes nog altijd niet de favoriet van onze oudste dochter zijn en ik was dan ook best sceptisch met de introductie van Het Helpende Bord. Ze vond het er eerlijk gezegd wat raar uit zien, maar toch vond ze het ook wel weer leuk dat het zo op die van ons leek. En ik moet het toegeven: doordat de groentes in het kuiltje de hoogte ingaan lijkt de hoeveelheid hetzelfde als anders, maar eet ze er toch ongemerkt best wat meer happen extra van. Wat dat betreft werkt het bord dus zeker.

En als het dan op het daadwerkelijke eten zelf aankomt kán het helpen om je kind een klein beetje voor de gek te houden.. Maak bijvoorbeeld een groene ‘Shrek’- of ‘Hulk’-soep (deze spinazie courgette soep is hier favoriet bij de meiden) waarbij je door het pureren niet echt meer stukjes groente terug ziet en je er dus ongemerkt veel van in kan ‘verstoppen’. Zeker met een leuke naam erbij gaat een soepje vol ‘verstopte’ groenten er heel gemakkelijk in. Ditzelfde principe werkt bijvoorbeeld ook heel goed met het maken van een verse pastasaus. Snij de ingrediënten extra klein en laat het wat langer doorpruttelen zodat het extra zacht wordt en voor je het weet eet je kind zelfs méér dan de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid groente :)

Nog iets dat hier in huis heel erg helpt bij het ontdekken en (leren) eten van nieuwe ingrediënten of meer groente: laat je kind meehelpen met koken! Zo ziet je kind hoe groentes eruit zien, kunnen ze er eventueel al wat van proeven/snoepen, zien ze hoe het verwerkt wordt en door te helpen met snijden en het eten bereiden zal je merken dat ze er na al die moeite ook echt sneller wat van willen gaan eten. Shae vind het enorm leuk om samen de keuken in te duiken en om te helpen en dit heeft er zeker aan bijgedragen dat ze met meer plezier aan het avondeten begint en steeds vaker ‘ja’ zegt tegen nieuwe gerechten en smaken. Zo leuk hoe je dat met kleine dingen kan ondersteunen en het is nog eens gezellig ook om zo samen in de keuken te keuvelen.

Daarnaast hoeft groente ook niet iets te zijn dat je alleen bij het avondeten neerzet. Overdag een wat stukjes komkommer, paprikareepjes of snacktomaatjes naast wat blokjes kaas en een klein handje nootjes (een monkey platter) is tijdens het kijken van een filmpje zó weggesnoept en dan gaat er ongemerkt best wat extra groente in. Win-win!

–> Heb jij nog tips waardoor jouw kind meer groente eet? Laat ze dan gerust achter onder dit artikel om elkaar als mama’s onder elkaar te helpen :)

Liefs,
Desirée

Volg mij op Facebook en Instagram om op de hoogte te blijven van de laatste nieuwtjes, persoonlijke updates, behind the scenes en nog veel meer leuks ♥

* Dit artikel is geschreven in samenwerking met HAK.

Reacties op dit artikel

  • Avatar van Daenelia
    Reply Daenelia 18 januari 2021 at 14:29

    Ik was zelf een enorm moeilijke eter als kind, maar ik at ook gewoon van een wit bord, net als mijn ouders. Ik denk dat mijn probleem gewoon was dat ik de kookkunst van mijn moeder niet erg waardeerde… Mijn moeder kookte groente altijd helemaal zacht. En dan moest er vaak ook een vette jus overheen of een vette kaassaus. Heel zout, en altijd met gekookte aardappels.
    Toen ik voor mezelf ging koken ging het over een heel andere boeg: knapperige groente, geen jus, geen kaassaus, weinig zout. Ook gebruik ik veel minder suiker en minder vlees en minder vet. Niet dat ik vetvrij eet, of een of ander zoutloos dieet… Maar mijn ouders hadden gewoon een heel ander idee over eten.
    Gelukkig kun je kinderen ook hgeel goed groente laten eten buiten de hoofdmaaltijd. Bij het ontbijt bijvoorbeeld een paar snack-tomaatjes. Als tussendoortje lekkere kleine worteltjes. Stukken komkommer als je tv kijkt. Mijn hemel, er is zoveel meer te doen met groenten dan ze ‘te verbergen’ of alleen gekookt aan te bieden!

  • Avatar van chucky1012
    Reply chucky1012 16 januari 2021 at 11:49

    Goede tips.
    Het is zo moeilijk om een kind groentes te laten eten…..
    Lastig hoor….

    Xoxo

Laat je een reactie, mening of tip achter? :)

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

More in Eten & drinken, Mama & Kind
blueberry matcha cheesecake (keto/koolhydraatarm/Airfryer recept)
Blueberry Matcha cheesecake muffins (uit de Airfryer)

Een nieuw ‘speeltje’ in de keuken maakt me altijd enthousiast om er gelijk van alles mee uit te gaan proberen....

Close