Lifestyle

Health | 9 tips voor meer energie

18 januari 2021

meer energie tips 1 - Health | 9 tips voor meer energie
Lijkt het wel of de energie ergens in je tenen verstopt zit en sleep je je door de dagen? Dan ga je vast en zeker heel blij zijn met dit artikel. Er zijn namelijk een aantal dingen die je eenvoudig zelf kan doen om je energiepeil op te krikken. In dit artikel lees je 9 interessante tips voor meer energie. Good luck!

‘Lees ook: Tips om van je smartphone verslaving af te komen (digitale detox).’

meer energie tips 2 - Health | 9 tips voor meer energie

Tips voor meer energie!

Neem minder hooi op je vork

Eén van de belangrijkste redenen van moeheid is overbelasting. Hierbij denk je misschien meteen aan je werk. Toch kunnen ook familieperikelen of sociale verplichtingen ervoor zorgen dat je te zwaar belast bent. Heb je het idee dat dit bij jou speelt, kijk dan of je je to-do lijstje kunt inkorten en prioriteiten kunt stellen. Bijvoorbeeld door belangrijke taken bovenaan je lijstje te zetten en minder belangrijke taken te schrappen. Wees ook niet bang om hulp te vragen als je merkt dat het eigenlijk te veel is voor je.

Ga bewegen

Van bewegen ga je beter slapen en bovendien krijgen je cellen meer zuurstof en voedingsstoffen. Dat geeft je meteen een lekkere energieboost. Je werkt bovendien aan je conditie en dat geeft ook meer energie. Bel dus die vriendin en spreek af om samen te wandelen of hard te lopen. Of ga een rondje fietsen, skaten of steppen. Het maakt niet uit wat je doet, als je maar beweegt. En dan het liefste in de buitenlucht voor de frisse lucht én een beetje extra vitamine D.

Probeer vaker te ontspannen

Heb je veel last van stress? Kijk dan wat jou helpt om je meer ontspannen te voelen. Gevoelens die bij stress horen, zoals spanning, irritatie en angst, kosten namelijk ongelooflijk veel energie. Je weet vast dat yoga en meditatie kunnen helpen om stress te verlichten. Maar ook een goed gesprek met een vriend of een psycholoog kunnen helpen om minder last te hebben van stress. Voel je je vaker ontspannen, dan merk je dat zeker aan je energiepeil. Neem die selfcare dus zeker serieus!

Voorkom uitslapen en middagslaapjes

Als je moe bent, kan het zijn dat je in de middag even op de bank of op bed gaat liggen of in het weekend laat je bed uitkomt. Vaak is het echter beter voor je energiepeil om een vast slaapritme aan te houden en een middagslaapje alleen te reserveren voor het geval je een slechte nacht hebt gehad of je ogen écht dichtvallen. Probeer er dus een dagelijks vast ritme in te houden als het op je bedtijd aankomt zodat je in ieder geval de zeven à acht uur slaap vol kan maken.

Voorkom roken

Roken is niet alleen erg ongezond. Het kan ook zorgen voor slapeloze nachten. Nicotine werkt namelijk als een stimulant die je harstslag en bloeddruk laten stijgen en je brein actief houdt.

Gebruik koffie in je voordeel

Een kop koffie in de ochtend kan je lekker wakker en alert maken. Drink je koffie in de middag, dan kan dat juist zorgen voor een slechte nachtrust. Let dus op wanneer je koffie drinkt. Drink niet teveel cafeïne, want dat kan je onrustig en geïrriteerd maken en dat kost juist weer energie. Ben je hier gevoelig voor, dan kan je beter vanaf het einde van de middag over kunnen stappen op thee.

Vermijd alcohol

Voor je gezondheid en gewicht is het een goed idee om alcohol zoveel mogelijk te laten staan. Maar ook voor je energiepeil is het beter als je alcohol zoveel mogelijk links laat liggen. Zeker als je in de avond nog voldoende energie wilt hebben, kun je beter geen glaasje nemen rond borreltijd. Zo voorkom je dat inkakmomentje zo halverwege de avond.

Drink voldoende water

Als je lichaam een tekort heeft aan vocht, kan dat zorgen voor een vermoeid gevoel. Zorg dus dat je drinkt als je dorst hebt. Dat merk je aan trek in water of een droge mond. Heb je moeite met het drinken van voldoende water? Hierbij een aantal slimme tips:

– Zorg dat je altijd een navulbaar flesje water bij je hebt staan zodat je de hele dag door slokjes kan nemen
– zet een glas in je keuken en drink elke keer als je je handen wast een glas water
– voeg wat vers fruit, basilicum, gember of munt toe aan je water voor een lekker smaakje.

Kies voor langzame koolhydraten

Als je veel snelle koolhydraten binnenkrijgt, zoals witbrood en koekjes, kun je last krijgen van een energiedip. Dat komt doordat deze koolhydraten – zoals de naam al zegt – snel door je lichaam worden opgenomen. Al die snelle suikers in je lijf zorgen aanvankelijk voor een snelle stijging van je suikerspiegel en een kortstondige energieboost. Maar daarna zakt je suikerspiegel – en dus je energiepeil – weer net zo snel mee. Beter zorg je er dus voor dat je langzame koolhydraten binnenkrijgt, zoals noten, groenten en zuivel. Deze geven langdurig energie, zonder de dip in je energieniveau.

* Dit artikel is geschreven als expertblog door Nutribites.nl

Reacties op dit artikel

    Laat je een reactie, mening of tip achter? :)

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

    More in Lifestyle
    kind meer groente laten eten tips (HAK Het Helpende Bord)
    Momtalk | Tips om je kind meer groente te laten eten

    Eerlijk is eerlijk: ik vind het al best een hele uitdaging om iedere avond een gevarieerde en gezonde maaltijd op...

    Close