Lifestyle

Mindstyle | 8 manieren om veerkracht te ontwikkelen

23 februari 2021

veerkracht ontwikkelen tips 2 - Mindstyle | 8 manieren om veerkracht te ontwikkelen
Voel je je gestrest en heb je het idee dat je de situatie niet aankan? Door veerkracht te ontwikkelen blijf je sterker staan in moeilijke situaties en herstel je ook sneller van vervelende gebeurtenissen. Zo kun je weer opstaan en doorgaan als je bent gevallen. Met als groot voordeel dat de uitdagingen in het leven je alleen maar sterker maken.  In dit artikel lees je 8 tips om meer veerkracht te ontwikkelen als een beetje hulp in hectische tijden.

‘Lees ook: Mindstyle | 5 tips om weer in balans te komen.’

veerkracht ontwikkelen tips 1 - Mindstyle | 8 manieren om veerkracht te ontwikkelen

Met deze 8 tips kan je meer veerkracht ontwikkelen

Doorbreek je negatieve denkpatroon

Als er iets vervelends gebeurt, kun je in een negatief denkpatroon verstrikt raken. Bijvoorbeeld als je maar blijft nadenken wat je anders had kunnen doen of hoe het weer mis zal kunnen gaan. Dit komt doordat we ten onrechte denken dat we onze problemen kunnen oplossen door er steeds maar weer over na te denken. Hierdoor blijven we hangen in negatieve gedachten en vergeten we om te actie nemen waarmee we onszelf uit de situatie halen.

Om uit deze cyclus van negatieve gedachten te komen, is het zaak om onze gedachten te stoppen voordat ze op gang komen. Wat hierbij kan helpen, is stoppen met waar je mee bezig bent en iets totaal anders te gaan doen. Denk bijvoorbeeld aan muziek opzetten en gaan dansen, een rondje hardlopen of op de fiets stappen. Ook diep ademen of mediteren kan helpen om de gedachtestroom te doorbreken. Kies vooral iets wat werkt voor jou en bedenk van tevoren wat je precies gaat doen als de eerste negatieve gedachten zich aandienen. Dan kun je de cirkel namelijk meteen doorbreken.

Zoek naar positieve voorbeelden

Een andere manier om uit negatieve gedachten te komen, is om nieuwe ‘positieve weggetjes’ in je brein aan te leggen. Dit kun je doen door jezelf positieve voorbeelden voor te schotelen. Denk bij positieve voorbeelden aan mensen die ondanks alles zijn doorgegaan om hun droom te verwezenlijken. Ook vaker naar positief nieuws luisteren kan je helpen om te beseffen dat er ook een heleboel goeds in de wereld gebeurt.

Stel vragen bij de gebeurtenis waar je bang voor bent

Ken je dat? Je voelt je niet helemaal fit en denkt dat je ziek wordt. Je hoort op het nieuws dat er veel ontslagen vallen en je denkt dat jij ook wel je baan zal verliezen. Of je partner is stil en teruggetrokken en je bent bang dat hij jullie relatie wil beëindigen. Door te geloven dat ons het ergste zal overkomen, maken we onszelf onnodig gestrest.

Merk je dat deze gedachten de kop opsteken, vraag jezelf dan af of je nu, op dit moment, een probleem hebt. Is het antwoord ‘nee’, dan heeft het geen zin om je zorgen te maken. Is het antwoord ‘ja’, dan kun je meteen gerichte actie ondernemen.

Bedenk een andere uitkomst

Wat ook kan helpen bij negatieve gedachten, is jezelf eraan herinneren dat de best mogelijke uitkomst net zo waarschijnlijk is als de slechtst mogelijke uitkomst. Als je jezelf hierin oefent, hebben negatieve gedachten geen controle over jou.

Deze mindset maakt je sterk en veerkrachtig, waardoor je problemen beter kunt aangaan als die zich daadwerkelijk een keer voordoen.

Zie de uitdaging

Angst om te falen kan ons ervan weerhouden om uitdagingen aan te gaan. Hierdoor ontnemen we onszelf de kans om veerkracht te oefenen. Wanneer je dingen waar je mogelijk in zou kunnen falen als een uitdaging ziet, dan motiveer je jezelf om deze uitdaging aan te gaan. Bovendien ben je door deze mindset minder gespannen, waardoor je je capaciteiten beter kunt benutten en de kans dat je slaagt alleen maar groter wordt.

Besef dat je enkel kunt leren

Als je boos bent op jezelf wanneer iets niet lukt, dan zet je jezelf vast en dat is funest voor je veerkracht. Houd je jezelf voor dat je niet perfect kunt zijn en dat je enkel kunt leren, dan ontstaat er ruimte om jezelf te ontwikkelen.

Als je bijvoorbeeld een belangrijke deadline hebt gemist, heb je misschien geleerd dat je prioriteiten moet stellen, meer moet delegeren of de lat minder hoog moet leggen. Door op deze manier naar een situatie te kijken, kun je letterlijk opveren en ben je bovendien beter in staat om met lastige situaties om te gaan.

Neem een ondersteunend supplement

Als je het idee hebt dat je in stresssituaties wel wat ondersteuning kunt gebruiken, dan kan een voedingssupplement als magnesium helpen. Dit activeert de natuurlijke energie in je lijf en draagt bij aan geestelijke veerkracht. Ook is magnesium goed voor je concentratievermogen en gemoedstoestand. In dit artikel vind je meer informatie over dit mineraal.

Onthoud dat ook dit voorbij zal gaan

Een andere manier die kan helpen om beter met stress om te gaan, is jezelf eraan herinneren dat deze situatie voorbij zal gaan. Hoe uitzichtloos alles nu ook lijkt, straks zal – net als na iedere regenbui – de zon weer gaan schijnen.

Het vermogen om je een toekomst voor te stellen waarin je je niet meer zo slecht zult voelen over datgene waar je nu mee worstelt, helpt om door moeilijke ervaringen heen te komen. Stel je nu bijvoorbeeld voor hoe je leven er over elf jaar uit zal zien. De kans is klein dat je je dan nog in dezelfde situatie bevindt als nu. Dat besef maakt je veerkrachtiger en beter bestand tegen stress.

Take care ♥

Liefs,
Desirée

Volg mij op Facebook en Instagram om op de hoogte te blijven van de laatste nieuwtjes, persoonlijke updates, behind the scenes en nog veel meer leuks.

Reacties op dit artikel

  • Avatar van Kirsten
    Reply Kirsten 26 februari 2021 at 09:02

    Mooi!!!

Laat je een reactie, mening of tip achter? :)

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.