Lifestyle

Expertblog | Dit is de ideale bedtijd (én om op te staan!)

8 mei 2021

ideale bedtijd tijd opstaan 1 - Expertblog | Dit is de ideale bedtijd (én om op te staan!)
Heb jij een vaste slaaproutine? En heb je het idee dat je voldoende slaap krijgt? Maar.. hoeveel slaap heb je eigenlijk nodig? En is er zoiets als een ideale bedtijd om onder de wol te kruipen? Ja dus! En er is zelfs een ideale tijd om op te staan. In dit artikel lees je alles over je slaapcyclus en interessante feiten over je slaaproutine én waarom een goede nachtrust zo belangrijk is.

‘Lees ook: Health | 10 Tips om een betere conditie te krijgen.’

ideale bedtijd tijd opstaan 2 - Expertblog | Dit is de ideale bedtijd (én om op te staan!)

Alles over de ideale bedtijd én de beste tijd om op te staan

Naar bed wanneer je je het slaperigst voelt

De beste tijd om naar bed te gaan is wanneer je je het slaperigst voelt. Dat kan per persoon verschillen. Ben je een avondmens, dan zal dit moment waarschijnlijk later komen dan wanneer je een ochtendmens bent. Wil je een richtlijn, dan is tussen 22.00 en 23.00 uur naar bed gaan voor de meeste mensen een goed moment.

De beste tijd om wakker te worden is zo’n 8 uur nadat je naar bed bent gegaan. Voor degenen die om 22.00 uur op één oor liggen, is dat dus rond 6.00 uur. Als je later naar bed gaat, sta je idealiter ook later op. Maar, hoe komt het dat we het beste rond deze tijden naar bed kunnen staan? Dat heeft alles te maken met onze hormonen.

Onze hormonen geven de tijd aan

Een hormoon dat een belangrijke rol speelt in onze slaapcyclus, is melatonine. In de loop van de dag begint ons lijf dit hormoon meer aan te maken. Eerst merk je er nog niets van, maar zodra buiten de schemer invalt en we binnen ook niet te maken krijgen met al te fel licht, produceert ons lijf ineens veel meer melatonine. Dat is het moment waarop we langzaam onze activiteiten gaan afbouwen en slaperig worden. Melatonine geeft de ons lichaam namelijk een seintje dat het bijna tijd is om naar bed te gaan. Zodra melatonine écht actief wordt en je je op je slaperigst voelt, is het een goede tijd om je klaar te gaan maken voor het slapengaan. Dan heb je nog voldoende tijd voor je bedroutine.

Om 4.00 uur heb je de hoogste concentratie melatonine in je bloed. Daarna neemt de productie af met het toenemende daglicht, zodat we uitgerust en verfrist ons bed uit kunnen stappen. Zolang het licht toeneemt, maakt ons lichaam vrijwel geen melatonine aan.

Welke hormonen zijn nog meer belangrijk voor het slapen?

Cortisol volgt de omgekeerde cyclus van melatonine. Dit stresshormoon is ’s nachts vrijwel niet actief omdat we dan ontspannen zijn. Vlak voordat je wakker wordt, is dit hormoon het meest actief omdat we dan moeten opstaan. Gedurende de dag blijft je cortisol op een bepaald niveau, zodat je overdag alert en wakker bent. In de loop van de dag neemt de cortisolconcentratie in je bloed af, om rond 4.00 uur op zijn laagst te zijn.

Wat gebeurt er als onze hormonen uit balans zijn?

Als je veel stress hebt en je daardoor ook ’s avonds en ’s nachts veel cortisol in je bloed hebt, werkt dat je natuurlijke slaapcyclus tegen. Lees deze tips om te ontstressen en beter te slapen als je ’s avonds moeilijk in slaap kunt komen of onrustig slaapt door te veel cortisol in je bloed. Te veel licht in de avond en nacht kan de melatonineproductie verstoren, waardoor je niet goed voelt dat je moe bent en langer wakker blijft dan wanneer je volgens je natuurlijke ritme zou leven.

Zet de tv en andere schermen daarom twee uur voor het slapengaan uit of op nachtmodus. Dim ook meteen de lichten in de kamer. Dan boots je de natuurlijke afname van het daglicht na en dat heeft een positief effect op de melatonineproductie. Meer tips voor een beter nachtrust vind je in dit artikel.

* Dit artikel is voor Curvacious.nl geschreven door Nutribites.

Reacties op dit artikel

  • Avatar van Daenelia
    Reply Daenelia 9 mei 2021 at 20:24

    Volgens mijn kat is mijn ideale tijd om op te staan wanneer hij honger heeft. :P Ik hou me zelf aan ongeveer 6,6 tot 7 uur slaap, dat is voor mij nu voldoende. 8 uur slapen, of 9 uur, en ik ben gebroken. Mijn ritme is 90 minuten: lichte slaap, dan diepe slaap, dan lichte slaap, dat herhaalt zich elke 90 minuten. Dus als ik maar dat ritme vasthou, dan word ik uitgeslapen wakker. Zo’n 4 keer dus. Als ik zou gaan slapen als ik me slaperig voelde dan lag ik elke dag om 8 uur in bed, maar ja, dan ben je midden in de nacht dus klaar wakker. En dan ben ik waarschijnlijk na de lunch weer slaperig. Dus dat doen we maar niet. Ik val ook het beste in slaap bij een beetje saaie tv serie! Heerlijk onderuit in bed om 10 uur ’s avonds en dan maar lekker wegzakken met de tv aan!

  • Avatar van chucky1012
    Reply chucky1012 9 mei 2021 at 01:57

    Fijne tips…..

    Xoxo

Laat je een reactie, mening of tip achter? :)

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.