Carrière & Geld Lifestyle

Health | Met deze tips krijg je meer focus

15 juni 2021

meer focus tips 1 - Health | Met deze tips krijg je meer focus
Je kent het gevoel vast wel; je hebt een dag waarop er van alles gedaan moét worden, maar dat het echt niet wil lukken. Door bepaalde omstandigheden kan je focus helemaal weg ebben en de frustratie daarover maakt het alleen maar erger.. Gelukkig zijn er een aantal handige tips voor het krijgen van meer focus, zodat je zelfs op zo’n dag alsnog een heleboel gedaan kan krijgen en je als bonus ook nog eens met minder stress aan je taken kan zitten. Succes!

‘Lees ook: Health | Je hoofd leeg maken in vijf stappen.’

meer focus tips 2 - Health | Met deze tips krijg je meer focus

Tips voor het krijgen van meer focus

1. Doe wat je gelijk moet doen óf laat het los

Dit klinkt misschien nogal eenvoudig, maar het is de eerste tip in het krijgen van meer focus omdat je hierdoor iets wat in je hoofd blijft spoken af kan strepen. Heb je bijvoorbeeld een volle werkdag op de planning maar kan je je hoofd niet losmaken van iets anders dat ook echt even moet gebeuren? Zoals een los eindje afronden van een opdracht of een belangrijke mail sturen bijvoorbeeld. Doé datgene dan gelijk aan het begin van de dag. Mits het in uiterlijk een half uurtje gedaan kan worden, want anders ben je teveel energie aan het verkeerde klusje aan het besteden.

Maar laten we eerlijk zijn: vaak zijn die dingen die de hele tijd door je hoofd blijven spoken – en daardoor je aandacht wegslurpen – helemaal niet zo lastig om gelijk even weg te werken. Als je gelijk met dit klusje begint kan je daarna in volle focus en zonder afleiding met datgene dat moét aan de slag.

2. Leer nee te zeggen

Of je nu vanuit huis werkt en je partner en/of kind(eren) om je heen hebt, of dat je op kantoor werkt met collega’s om je heen; je komt er bijna niet onderuit dat er van alles aan je gevraagd wordt. Uit beleefdheid zeg je al snel ‘ja’, maar het verstoort wel je focus. ‘Nee’ is ook een antwoord. Door na de ‘nee’ een tijdsbestek aan te geven vanaf welk punt de ander terug kan komen is het voor beide partijen helemaal duidelijk en kan jij met volle aandacht aan je taken werken.

3. Laat je niet afleiden

Zeker wanneer je aan een strakke deadline zit of een opdracht waar je je hoofd goed bij moet houden, kan je beter alle ruis elimineren. Zet het geluid van je telefoon en social media meldingen uit, zet op de achtergrond geen radiozender met gesprekken en nieuws op en check niét je e-mail tussendoor. Dit laatste is vaak een automatisme waardoor er van alles aan informatie en volgende aandachtspunten als stoorzender tussen je huidige werk doorkomt. En door een timer te zetten weet je precies tot wanneer je aan volledige focus aan deze specifieke taak kan werken.

4. Hulp van supplementen

Natuurlijk helpt het om voor zo’n dag vol belangrijke taken te zorgen voor een goede nachtrust en om gedurende de dag een beetje gezond te eten en te drinken, aangezien suikers en vet eten voor een flinke dip kunnen zorgen. Maar mocht je merken dat je überhaupt meer focus kan gebruiken gedurende de dag, dan kan je wat extra hulp van Nootropics by Mindscopic en/of supplementen inschakelen. Denk bijvoorbeeld aan Clear Focus best seller Mindscopic waar onder andere bacopa monnieri, rhodiola en l-theanine in zit dat ondersteuning biedt bij meer focus, geheugen en motivatie.

Een heel interessant topic om je eens verder in te verdiepen, want je kan er echt veel ondersteuning uit halen in je dagelijks leven. Zo slik ik bijvoorbeeld al jaren iedere dag als aanvulling op een gevarieerde voeding onder andere een multivitamine, extra vitamine D, resveratrol en omega vetzuren. Probeer uit te zoeken waar je hulp of ondersteuning bij kan gebruiken en laat je in een goede gezondheidswinkel adviseren of doe zelf uitgebreid research zodat je echt iets neemt dat bij jouw situatie past en je er het meeste uit kan halen.

5. Werk niet te lang aan één stuk

Ook al heb je een deadline waar je je echt even flink in vast moet bijten, zorg dat je iedere anderhalf á twee uur een goede pauze neemt. Ga in die pauze even van je werkplek af, eet een stuk fruit of een handje noten, drink een glas water, maak een wandelingetje of doe een powernap (mét wekkertje ;) Het voelt op zo’n drukke dag misschien als verloren tijd, maar na een goede break is je creativiteit, productiviteit en focus duidelijk omhoog gegaan.

6. Nog een aantal korte en effectieve tips voor meer focus

– zorg dat je aan een opgeruimd bureau werkt zonder teveel afleiding om je heen
– draag een noise cancelling koptelefoon tegen afleidende omgevingsgeluiden (echt, je wil niet meer anders!)
– maak je to-do list niet te lang, focus op wat voor die dag écht gedaan moet worden met een ‘daglijstje’
– niet multitasken, dit zorgt voor teveel ruis door elkaar en verstoort je focus. Zie punt 2 :)

Liefs,
Desirée

Volg mij op Facebook en Instagram om op de hoogte te blijven van de laatste nieuwtjes, persoonlijke updates, behind the scenes en nog veel meer leuks ♥

*

Reacties op dit artikel

    Laat je een reactie, mening of tip achter? :)

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.