Lifestyle

Mindstyle | Tips voor een One Day Selfcare Retreat @ home

30 oktober 2021

one day selfcare retreat 1 - Mindstyle | Tips voor een One Day Selfcare Retreat @ home
Er word gelukkig steeds meer stilgestaan bij het belang van een goede mentale gezondheid. We leven helaas in een maatschappij waarin veel van ons wordt gevraagd en verwacht. Je moet een geweldige baan hebben, succesvol zijn, een Pinterest-perfect moeder zijn, er goed uitzien, een vol sociaal leven hebben, prachtige reizen maken.. Steeds meer mensen eindigen door deze druk in een burn-out of ervaren depressieve klachten. Tijd voor een regelmatige One Day Selfcare Retreat met jezelf, die je gewoon in je eigen huis uit kan voeren. Prik een dag vrij, tref wat voorbereidingen en geniet van deze dag die geheel in het teken staat van ontspanning voor je lichaam en geest.

‘Lees ook: Health | Een energiek begin van je dag met yoga.’

one day selfcare retreat 2 - Mindstyle | Tips voor een One Day Selfcare Retreat @ home

Het begint allemaal bij zelfbewustzijn. Zodra je je bewust bent van hoe het met je gaat kan je ervoor kiezen om de situatie te verbeteren. Dit kan bijvoorbeeld door dagelijks wat tijd te nemen om te mediteren, in een dagboek te schrijven of te sporten. Een andere manier is om eens in de zoveel tijd een dag voor jezelf te nemen en deze volledig in het teken te zetten van selfcare.

One Day Selfcare Retreat

Met deze dag voor jezelf geef je je lichaam en geest de tijd en ruimte om zichzelf te vernieuwen, zet je intenties voor de komende tijd en word je je meer bewust van waar jij behoefte aan hebt in je leven. Een perfect plan voor bijvoorbeeld een zondag, zodat je daarna de week met nieuwe energie kan starten.

Voorbereidingen treffen
Een goed begin is het halve werk. Bedenk dus van tevoren goed waar je op jouw dag de focus op wil leggen zodat je hier rekening mee kan houden en alles voor in huis hebt. Denk qua voorbereidingen bijvoorbeeld aan de volgende punten:

– bedenk wat je op jouw Selfcare Day wil eten en drinken, waar je energie van krijgt, comfort food en wat lekkers en haal de boodschappen hiervoor op tijd in huis
– probeer de dag van tevoren geen alcohol te drinken en op tijd naar bed te gaan, zodat je goed uitgerust (zonder wekker!) wakker wordt voor een energieke start van jouw dag
– maak een dagplanning en schrijf op wat je sowieso wil doen. Doe dit op papier, zodat je je telefoon die hele dag op mute opzij kan leggen als mini digitale detox
– leg je journal, sportbenodigdheden en boeken of tijdschriften die je wil lezen alvast klaar
– als je deze dag samen met iemand gaat doen, bespreek dan vooraf de behoeften en verwachtingen zodat je er een heel mooie dag van kan maken
– heb je een partner en/of kinderen die niet meedoen met deze dag, probeer dan jezelf af te zonderen in een rustige ruimte in huis (de zolder bijvoorbeeld?) of vraag aan je partner of hij/zij (samen met de kinderen) een dagje eropuit wil gaan

Het is de bedoeling dat het een compleet ontspannen dag wordt, leg jezelf dus niet een te strak schema op en laat los dat je alles van je activiteitenlijstje moét doen. Jouw dag, jouw tempo, jouw lichamelijke en mentale gezondheid staat hierbij bovenaan.

Inspiratie voor jouw One Day Selfcare Retreat
Weet je nog niet zo goed hoe je jouw dag in wil of kan richten? Denk dan bijvoorbeeld aan activiteiten waar jíj blij van wordt zoals

– wandelen in het bos, een specifieke film of serie kijken
– een boek lezen of eindelijk de tijd nemen voor die stapel tijdschriften dit nog ongeopend op de tafel ligt
– zwemmen
– yoga uitoefenen of een andere sport doen waar jij blij van wordt
– uitgebreid de tijd nemen voor het maken van een bijzonder gerecht of het bakken van een heerlijke cake
– schrijven in je dagboek
– luisteren naar jouw favoriete muziek en ongegeneerd dansen like nobody’s watching you
– een uitgebreid beautyritueel uitvoeren in de badkamer en eindelijk de tijd nemen voor maskertjes en bijvoorbeeld je nagels in je favoriete kleur lakken.

Zorg er in ieder geval voor dat je niet gestoord kan worden, dat je iets comfortabels draagt, probeer de dag zonder wekker rustig wakker te worden, maak je lichaam rustig wakker met een glas lauwwarm water.. wees lief voor jezelf! Denk aan genoeg rust tussen de activiteiten in, eet en drink voldoende en probeer stil te staan bij je ademhaling en positieve gedachtes/intenties over jezelf en jouw dag ♥

–> Hoe zou jij zo’n One Day Selfcare Retreat het liefst indelen voor jezelf? En.. wat houd je tegen om dit eens uit te voeren?

Liefs,
Desirée

Volg mij op Facebook en Instagram om op de hoogte te blijven van de laatste nieuwtjes, persoonlijke updates, behind the scenes en nog veel meer leuks ♥

Het concept van de One Day Selfcare Retreat komt vanuit Stichting Braive. Ik interviewde oprichtster Marina Broeva al eens en vind haar missie heel erg mooi en inspirerend. Ze zet zich in om meer bewustzijn rondom mentale gezondheid te creëren en met hun schoolprogramma’s leren ze jongere generaties hoe ze goed voor zichzelf kunnen zorgen. Wil je meer weten over selfcare, mentale gezondheid, fysieke one-day retreats en mental health weekenders? Neem dan eens een kijkje op de website van Stichting Braive

Reacties op dit artikel

    Laat je een reactie, mening of tip achter? :)

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.