Ruim een derde van alle ondernemers in Nederland is vrouw en er zijn heel veel vrouwen die eraan denken om een eigen bedrijf te gaan starten. Wellicht heb jij hier ook al eens over gedacht? Of ben je al gestart maar heb je nog net dat duwtje in de goede richting nodig om er helemaal voor te kunnen/durven gaan? Deze inspirerende vrouwelijke ondernemers gingen je voor! Vandaag in de Girlboss Interview serie: Anne-Sophie Skjødt Villemsen van het Deense beautylabel ZENZ Organic.
‘Lees ook: Interview met Chantal Langenbach van NeoVital.’
Girlboss
A woman in control, taking charge of her own circumstances in work & life. Someone who knowns her worth and won’t accept anything less. She is empowering and inspiring to those around her & kicks ass!” – Urban Dictionary
Interview met Anne-Sophie Skjødt Villemsen van ZENZ Organic
Kan je meer vertellen over jezelf?
Ik ben een 51-jarige kapper, moeder van 3 lieve kinderen en grootmoeder van een driejarig meisje. Ik ben getrouwd met Jørgen, tevens mijn partner bij ZENZ. We zijn net verhuisd naar de trendy wijk Nørrebro in Kopenhagen nadat de meeste kinderen zijn verhuisd, we hebben alleen een tiener bij ons thuis.
Ik heb mijn hele leven als kapper gewerkt en ik vind het geweldig. Zeker nu ik zonder zorgen kan werken over allergie en mijn gezondheid door te werken met onze eigen natuurlijke productlijn. Ik heb altijd al interesse gehad in esthetiek en mode, en ik leer graag meer over producten en ingrediënten om natuurlijke ingrediënten te vinden die zowel werken als gezond zijn voor mensen om te gebruiken.
Al mijn kleding is vintage en duurzaam omdat ik probeer een zo duurzaam mogelijk leven te leiden. Ik ben het type persoon dat echt voor haar spullen wil zorgen en het wil repareren om het langer mee te laten gaan. Dat betekent ook dat ik hoge kwaliteit hoog in het vaandel heb staan. Ik heb een spirituele kant omdat ik erg verbonden ben met de mensen, geuren en ruimte om me heen. Ik vind altijd oplossingen en daarom heb ik in 1999 de eerste biologische en groene salon geopend. Ik deed het omdat ik veel allergieproblemen had en mijn arts wilde dat ik stopte met werken als kapper om beter te worden. Ik maakte er een uitdaging van en loste het op.
Kan je meer vertellen over het merk?
ZENZ Organic Products is gemaakt vanuit een visie om een productlijn voor gezondheid en duurzaamheid te creëren waarmee je kunt werken. Een visie over het veranderen van een industrie met veel te veel schadelijke ingrediënten en veel te weinig veiligheid voor de mensen die ermee werken en de producten gebruiken. Bij ZENZ hadden we een complete lijn nodig waar we konden controleren welke ingrediënten in de producten zaten, en we wilden werken met certificeringen als veiligheid voor de kappers en de klanten.
We hebben de producten in 2010 gemaakt met onze kennis en expertise die we toen hadden. In 2021 hebben we ZENZ Versie 2.0 gelanceerd, die nog meer biologisch is en gecertificeerd door erkende keurmerken om de beste en gezondste keuze voor de consument te garanderen.
Waar komt jouw passie voor haarverzorging vandaan en wat was voor jou het moment dat je besloot hier een bedrijf mee op te gaan starten?
Ik heb altijd al interesse gehad in schoonheid. Ik heb altijd geweten dat ik in de branche moest werken en daarom heb ik mijn 4-jarige opleiding tot kapper gevolgd en daarna ben ik ook styliste geworden. Ik ben een ‘groene’ salon begonnen om mijn werk als kapper en stylist te kunnen voortzetten, dat kon niet met de traditionele producten waar ik allergisch voor was. Dit betekende dat ik als zelfstandige mijn eigen weg moest vinden.
Op welk punt ben je ervoor gegaan om fulltime te gaan ondernemen?
Ik was 29 en zwanger van mijn tweede kind toen ik besloot om mijn opleiding tot kapper, stylist, aromatherapeut en reiki-genezer te combineren om een holistische groene en biologische salon te beginnen, waar ik alle onderdelen kon combineren, omdat ik geen traditionele behandelingen kon doen. Na verloop van tijd vond ik oplossingen en begon ik zelf producten te produceren, zodat we een brede doelgroep konden bereiken zoals we dat nu doen.
Wat is volgens jou de sleutel van jouw succes en die van het merk?
Ik ben er zeker van dat de sleutel tot succes is om je passie te vinden en te voelen of je echt denkt dat het iets is dat je leuk vindt om te doen, aangezien je er veel tijd aan moet besteden. Het is ook goed om een niche te vinden, dat heb ik gedaan aangezien ZENZ de eerste in zijn soort was.
Ons succes met de producten is dat ze gemaakt zijn door kappers die weten wat je nodig hebt in een salon en welke functies de producten moeten hebben. Bovendien zijn de producten duurzaam en met hoogwaardige ingrediënten gemaakt met oog voor de gezondheid van de gebruiker.
Waar zie je jezelf en ZENZ over vijf jaar?
We zullen internationaal blijven groeien. We werken aan nieuwe producten om toe te voegen aan onze lijn. Het doel is om alles te hebben wat je nodig hebt in een salon en in je dagelijkse schoonheidsroutine, wat meer huidverzorging, lichaamsverzorging en make-up betekent. En natuurlijk kijken we altijd hoe we ons werk op een meer duurzame manier kunnen verbeteren.
Hoe ziet een gemiddelde werkdag eruit?
Mijn werkdagen zijn iedere dag anders. Ik ben meerdere dagen per week in de salons met cliënten en VIP-cliënten. Andere dagen werk ik aan het ontwikkelen van producten door te testen en te keuren. Er kunnen ook fotoshoots zijn met ons creatieve team die we gebruiken voor andere marketingmateriaal. Ook geef ik veel opleidingen aan andere kappers over de hele wereld die willen leren van onze duurzame en gezonde werkwijzen. En tot slot besteed ik tijd aan het leiden van onze partners en managers, zodat al onze kappers beter worden en blijven leren.
Wat was het grootste leerpunt uit jouw carrière?
Ik heb veel geleerd over management en coaching, ook veel over ingrediënten en chemie. Ik vind het allemaal heel spannend. Als ik ooit iets anders zou doen, zou ik graag een opleiding scheikunde in combinatie met biologie gaan doen. Ik leer graag meer over ingrediënten en wat goed of slecht is voor verschillende dingen.
Waar kan jij als ondernemer echt niet zonder?
Ik heb altijd mijn yoga en mindfulness gehad. Het is erg belangrijk voor mij vanwege mijn drukke levensstijl. Op het technische vlak zou ik mijn laptop noemen – daar heb ik mijn hele werkleven op. Ik ben ook dol op mijn schaar. Het geeft me een veilig gevoel en ik heb deze altijd bij me samen met een kam. Ik heb het gevoel dat ik alles kan overwinnen. Het maakt me blij met mijn werk, zonder dat zou er niets zijn dat ZENZ heet.
Wat is het beste advies dat je aan andere (vrouwelijke) ondernemers kan geven, die graag een eigen beautylabel willen oprichten?
Als je je eigen merk wilt beginnen, denk dan eerst na waarom? Heb je iets wat anderen niet hebben? Maak een businessplan en kijk of je jouw ideeën tot leven kunt brengen. Je moet anders zijn om op te vallen, vooral als je klein begint en moet concurreren met grote merken.
–> De producten van ZENZ Organic zijn onder andere via bol.com te bestellen.
Heb jij een eigen bedrijf en wil je dit graag in de spotlight zetten in deze rubriek? Neem dan zeker eens contact met me op!
Liefs,
Desirée
Volg mij op Facebook en Instagram om op de hoogte te blijven van de laatste nieuwtjes, persoonlijke updates, behind the scenes en nog veel meer leuks ♥
Reacties op dit artikel
Heel interessant…
Mooie vormgegeven producten.
Ik zou graag bij haar baar de kapper willen gaan….
Xoxo