Ruim een derde van alle ondernemers in Nederland is vrouw en er zijn heel veel vrouwen die eraan denken om een eigen bedrijf te gaan starten. Wellicht heb jij hier ook al eens over gedacht? Of ben je al gestart maar heb je nog net dat duwtje in de goede richting nodig om er helemaal voor te kunnen/durven gaan? Deze inspirerende vrouwelijke ondernemers gingen je voor! Vandaag in de Girlboss Interview serie: Paulien Wesselink van het tassenmerk O My Bag Amsterdam.
Girlboss
A woman in control, taking charge of her own circumstances in work & life. Someone who knowns her worth and won’t accept anything less. She is empowering and inspiring to those around her & kicks ass!” – Urban Dictionary
‘Lees ook: Interview met Katrien de Ruijter van MAMALOVES sieraden.’
Interview met Paulien Wesselink van O My Bag Amsterdam
Wie ben je?
Ik ben Paulien Wesselink, 38, de oprichter en CEO van O My Bag Amsterdam. Ik heb een geweldige man en 2 prachtige kinderen. En de derde is onderweg!
Kan je meer over jouw bedrijf en het ontstaan ervan vertellen?
O My Bag Amsterdam is een leren tassen en accessoires merk. Na meer dan 11 jaar in het vak, zijn we behoorlijk bekend in de branche vanwege onze tijdloze designs, duurzame aanpak en natuurlijk transparante communicatie.
Het idee van O My Bag, een tassenmerk dat eerlijke arbeidskansen creëert voor ambachtslieden in India, ontstond in 2010. Natuurlijk liep niet alles vanaf het begin zo soepel. De eerste keer dat ik India bezocht, reisde ik met een dierbare vriendin omdat het oorspronkelijke plan was om samen een tassenmerk te lanceren. We zagen meer dan 15 verschillende producenten, maar geen van hen was geschikt voor het eerlijke en duurzame merk dat we in gedachten hadden. En toen we thuiskwamen, besloot mijn vriendin ermee op te houden. Ik besloot door te zetten en tijdens mijn volgende reis vond ik onze eerste productiepartner EMA en onze duurzame looierij Patrick Lee, beide partners waarmee we vandaag nog steeds samenwerken. Ik ging niet weg voordat de eerste collectie af was: 4 verschillende tassen, een portemonnee en een canvas tas.
Waar komt jouw liefde en passie voor tassen maken vandaan en wanneer besloot je hier een bedrijf mee op te willen zetten?
Ik denk dat tassen altijd mijn favoriete onderdeel van accessoires waren, maar mijn liefde voor ze drong vooral door toen ik in New York woonde. Vooral de serie “Sex and the City” gaf me enorme inspiratie toen ik op zoek was naar een idee om een bedrijf te starten.
‘Support trade, not aid’ zijn woorden die me altijd zijn bijgebleven nadat ik ze een keer hoorde bij een van mijn colleges op de universiteit. Die woorden planten een zaadje voor het merk dat ik wilde bouwen. Een merk gebaseerd op principes die zowel eenvoudig als ambitieus waren. Het creëren van vraag naar mooie tassen gemaakt met respect voor het milieu en die tegelijkertijd de lokale gemeenschap een eerlijk loon en een verbinding met de wereldmarkt bieden.
Op welk punt ben je ervoor gegaan om fulltime te ondernemen?
O My Bag was bijna onmiddellijk succesvol, dus ik ben meteen na de lancering fulltime in mijn bedrijf gedoken.
Wat is volgens jou de sleutel van jouw succes?
Veel vastberadenheid! Nu meer dan ooit moeten we vertrouwen op onze vastberadenheid om door momenten van twijfel heen te dringen en iets dat moeilijk of onmogelijk lijkt toch te doen en om te zetten in een inspirerende nieuwe realiteit. Het lanceren van O My Bag was geen soepele reis, en ik dacht vaak bij mezelf dat ik gewoon moest stoppen. Maar ik ben zo blij dat ik dat niet heb gedaan, en nu zie ik dit bedrijf uitgroeien tot iets moois.
Ik zou ook zeggen dat niet bang zijn om fouten te maken een andere sleutel tot ons succes is. We hadden onderweg zoveel beproevingen en fouten, maar het heeft ons er nooit echt van weerhouden om op het pad te komen waar ik altijd al wilde zijn met O My Bag.
Waar zie je jouw bedrijf over vijf jaar?
We hebben behoorlijk ambitieuze maar haalbare doelen voor waar ik O My Bag de komende jaren zie! Ons ‘Big Hairy Audacious Goal’ is dat O My Bag is een internationaal gerenommeerd label voor tassen en accessoires wordt. Van New York tot LA, van Tokyo tot Sydney, willen we bekend staan om ons mooie, tijdloze designs en onze sociale waarden. We willen 100.000 levens positief beïnvloeden met onze ethische toeleveringsketen en sociale projecten.
Hoe ziet een gemiddelde werkdag eruit?
Mijn gemiddelde dag begint meestal rond 7 uur ’s ochtends met het klaarmaken en mijn kinderen, twee jongens, naar school en kleuterschool brengen. Dan natuurlijk op de fiets naar kantoor! We hebben onlangs een nieuw kantoor geopend in De Pijp, en daar zijn, omringd door mijn mooie team, geeft me zoveel energie gedurende de dag. Soms verlaat ik het kantoor om deel te nemen aan een meeting met collega-ondernemers, die ik al vele jaren ken, bijna sinds de lancering van O My Bag. We delen updates en ideeën en helpen elkaar in het algemeen om onze bedrijven te ondersteunen! Dan haal ik natuurlijk ’s avonds mijn kinderen op en hebben we een heerlijk familiediner met mijn man en kinderen thuis. Het lijkt een routine, maar ik geniet er echt van! Vooral als ik in het weekend mee doe aan grotere familiediners en events met vrienden..
Wat is het grootste leerpunt uit jouw carrière?
Ik denk dat de COVID-19-pandemie voor de meesten van ons een enorme leerzame uitdaging was. We moesten onze winkels lang gesloten houden tijdens verschillende meervoudige lockdowns, worstelen met het ondersteunen van onze retailers, werden opgesloten terwijl we vanuit huis werkten zonder elkaar te zien, en natuurlijk maakten we ons grote zorgen om onze producenten in India. Vooral de uitbraken daar waren angstaanjagend, omdat het aantal besmettingen maar bleef toenemen en toenemen. We waren zo bezorgd om onze partners, hun werknemers en hun families. En natuurlijk had het ook gevolgen voor ons bedrijf, omdat we vertragingen hadden bij de productie en verzending. Dus ik ben er zeker van dat het een leerzame ervaring was om door COVID te navigeren en er desondanks in te slagen om als bedrijf te groeien.
Waar kan jij als ondernemer echt niet zonder?
Ik zou zeggen dat ik de afgelopen jaren gewoon niet meer zonder de Ommetjes-app kan! Zo’n geweldige tool om me altijd actief te houden en ook om verbinding te maken (en te concurreren) met mijn O My Bag-team :)
Wat is het beste advies dat je aan andere (vrouwelijke) ondernemers kan geven?
Wees niet bang om hulp te vragen. Het is erg belangrijk om in contact te komen met andere ondernemers, omdat je kennis kunt delen, problemen kunt helpen oplossen en elkaar gewoon kunt ondersteunen. Vorig jaar hadden we thuis een au-pair en zij was mijn held! Ik voelde me meer op mijn gemak toen ze ons hielp. Ik genoot van de kinderen en werkte meer en voelde me meer ontspannen op een dagelijkse basis. Ik weet dat dit niet voor iedereen een oplossing is, maar om hulp vragen is iets dat elke vrouw, moeder of zelfs een bedrijfseigenaar zichzelf zou moeten toestaan.
–> Neem een kijkje op de website van O My Bag om het gehele assortiment te bekijken.
Heb jij een eigen bedrijf en wil je dit graag in de spotlight zetten in deze rubriek? Neem dan zeker eens contact met me op! ♥
Dankjewel voor je tijd en je inspirerende antwoorden, Paulien. Heel erg leuk en interessant om te lezen!
Liefs,
Desirée
Volg mij op Facebook en Instagram om op de hoogte te blijven van de laatste nieuwtjes, persoonlijke updates, behind the scenes en nog veel meer leuks ♥
* Portretfoto’s door Marloes Niemeijer Fotografie.
Reacties op dit artikel
Wat onwijs leuk om het gezicht van een van mijn favoriete tassen label’s geïnterviewd te zien.
Prachtig merk met even mooie gedachte erachter.
Leuk!
Wat leuk, je enthousiasme! :)