Huis & interieur Lifestyle

Home | Zo creëer je de perfecte slaapomgeving voor een betere nachtrust

21 april 2023

betere nachtrust tips slaapkamer inrichting 2 - Home | Zo creëer je de perfecte slaapomgeving voor een betere nachtrust
Een goede nachtrust is enorm belangrijk voor enorm veel processen, zowel voor je body als mind, als met hoe je je dag begint en hoe je in het leven staat. De meeste tips voor het verbeteren van je nachtrust zijn al wel redelijk bekend – van een constante slaaproutine tot welke voedingsstoffen wel of niet te nemen en eventuele hulpmiddelen – maar er zijn ook wat eenvoudige aanpassingen die je zelf in je slaapkamer toe kan passen die een behoorlijke invloed hebben en bijdragen aan een betere nachtrust. In dit artikel lees je hier meer over!

‘Lees ook: Health | Tips voor meer energie in de ochtend.’

betere nachtrust tips slaapkamer inrichting 1 - Home | Zo creëer je de perfecte slaapomgeving voor een betere nachtrust

Deze 4 slaapkamertips dragen bij aan een goede nachtrust

De juiste temperatuur

Voor een zo goed mogelijk nachtrust is het belangrijk dat je lichaam tot een comfortabel niveau af kan koelen gedurende de nacht. Vaak is hiervoor een temperatuur van ongeveer 18 graden het beste. Het is daarom aan te raden om geen gebruik te maken van de verwarming in je slaapkamer, tijdens de nacht met het raam open te slapen of in ieder geval een flink aantal uur voordat je naar bed gaat het raam open te hebben gehad zodat de temperatuur wat kan dalen en fris aanvoelt.

Denk bij de juiste temperatuur om te slapen niet alleen aan het aantal graden in de ruimte, maar ook aan de warmte van je dekbed. Onder een te dikke of warme deken kan je lichaam niet goed afkoelen en tot rust komen, hoe fris je de ruimte ook maakt. Bijvoorbeeld met een vierseizoenendekbed kan je het hele jaar door ook je bed aanpassen aan de temperatuur en warmte die je comfortabel vindt. Aanvullend slaap je daardoor ook lekkerder en beter onder natuurlijke en ademende materialen zoals beddengoed van katoen, linnen en bamboe.

Een donkere slaapkamer

Om aan te geven dat je lichaam in ruststand kan gaan en de juiste melatonine-aanmaak te bevorderen is het belangrijk dat de slaapkamer gedurende de nacht zo donker mogelijk is. Dit beïnvloedt het slaapritme op een positieve manier en verbetert de slaapkwaliteit waardoor je sneller in slaap valt, langer (door)slaapt en dieper slaapt. Zeker wanneer we richting de zomer gaan en het in de avond nog tot behoorlijk laat licht kan zijn, kan dit binnenvallend licht behoorlijk verstorend werken.

Dit kan je redelijk heel eenvoudig zelf oplossen door bijvoorbeeld een zonverduisterend rolgordijn op te hangen. Kies hiervoor om deze niet ‘in de dag’ maar ‘op de dag’ op te hangen zodat er langs de zijkanten geen licht naast komt en kies ook bij een breed raam voor liever één rolgordijn dan meerdere smalle naast elkaar. Maar dat is tegenwoordig geen probleem, zo kan je zelfs rolgordijnen 240 breed bestellen die bijna iedere raampartij mooi verduisteren.

Extra tip: pas deze tip niet alleen toe in je eigen slaapkamer, maar ook zeker in de kamer van eventuele kinderen. Dit scheelt veel bedtijd-gedoe wanneer het buiten tot later licht is, helpt in de zomer de slaapkamers koeler te houden en zorgt dus ook bij je kind(eren) voor een betere nachtrust. En er is voor iedere kamer een passend rolgordijn qua kleuren, functie en motief. Bekijk deze rolgordijn ideeën maar eens.

Een lege ruimte zorgt voor een leeg hoofd

.. is een bekend gezegde en zeker bij de organizers en opruimgoeroes veelgebruikt. Misschien dus heel erg logisch, maar het draagt zeker bij aan het gevoel van een ruimte en dus hoe je inslaapt. Even de handen uit de mouwen door je slaapkamer eens flink op te ruimen, overbodige spullen uit de ruimte te halen en zoveel mogelijk uit het zicht op te ruimen en geef één en ander dan gelijk een lekker sopje. In korte tijd ziet én voelt de slaapkamer zo heel anders aan. Zo wordt de slaapkamer die fijne oase van rust waarbij je prettig in bed stapt en direct tot rust komt.

De kracht van geur

Aromatherapie is niet voor niks al een eeuwenoude toepassing bij verschillende lichamelijke en geestelijke ongemakken. De kracht van geur is ongelooflijk sterk en kan zo ook zeker de kwaliteit van je nachtrust op een positieve manier beïnvloeden. Lavendel is misschien wel de meest bekende kalmerende geur, maar denk ook eens aan sandelhout, ylang ylang, kamille, jasmijn of eucalyptus. Ga deze etherische oliën maar eens besnuffelen en laat je gevoel erbij spreken om een keuze te maken. Met een aroma diffuser kan je vervolgens met een paar druppels je slaapkamer in een andere sfeer brengen.

–> Leuk weetje: ook de geur van je partner heeft een kalmerend effect op je hersenen. Slaap je dus een keertje alleen, leg dan een gedragen T-shirt naast je hoofdkussen voor een betere nachtrust.

Liefs,
Desirée

Volg mij op Facebook en Instagram om op de hoogte te blijven van de laatste nieuwtjes, persoonlijke updates, behind the scenes en nog veel meer leuks ♥

*

Reacties op dit artikel

  • Avatar van chucky1012
    Reply chucky1012 21 april 2023 at 07:54

    Fijne tips.
    Een raam open en een stofvrije kamer is zo belangrijk.
    Goed artikel.

    Xoxo

Laat je een reactie, mening of tip achter? :)

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.