Ruim een derde van alle ondernemers in Nederland is vrouw en er zijn heel veel vrouwen die eraan denken om een eigen bedrijf te gaan starten. Wellicht heb jij hier ook al eens over gedacht? Of ben je al gestart maar heb je nog net dat duwtje in de goede richting nodig om er helemaal voor te kunnen/durven gaan? Deze inspirerende vrouwelijke ondernemers gingen je voor! Vandaag in de Girlboss Interview serie: de zussen Angela en Cathy Ursem van Food for Skin, 100% natuurlijke huidverzorging met de kracht van groenten, planten en pitten.
Girlboss
A woman in control, taking charge of her own circumstances in work & life. Someone who knowns her worth and won’t accept anything less. She is empowering and inspiring to those around her & kicks ass!” – Urban Dictionary
‘Lees ook: Interview met de oprichters van Muze skincare.’
Interview met Angela en Cathy van Food for Skin
Wie zijn jullie?
Wij zijn Angela en Cathy, 2 zussen van 51 en 53. Cathy heeft 30 jaar lang haar eigen schoonheidssalon gehad en Angela is altijd marketingmanager geweest bij grote merken zoals Heineken, G-star en Nike en als laatste bij Tony’s Chocolonely. We zijn geboren en getogen in Wognum en opgegroeid met een grote moestuin in onze achtertuin. Hier hebben wij in onze opvoeding het belang van biologisch eten en natuurlijke producten goed meegekregen.
Kunnen jullie de lezers meer over jullie merk vertellen, hoe het ontstaan is en waar het voor staat?
Food for Skin is eind 2020 opgericht. Na een mislukte persoonlijke zoektocht naar kwalitatieve, eerlijke en 100% natuurlijke huidverzorging namen we het heft in eigen handen om te bewijzen dat het wél kan: effectieve producten die de aarde zo min mogelijk belasten. We gebruiken de meest krachtige en voedende ingrediënten uit de natuur: groenten, planten en pitten.
De afgelopen decennia heeft de cosmetica-industrie ons geleerd dat we meer moeten doen voor onze huid en dat heeft actief bijgedragen aan wat we ‘beauty culture’ noemen: door middel van taal en visuele vormgeving mensen laten geloven dat alles strakker, beter en mooier moet. Wij waren hier klaar mee en willen eerlijk communiceren, zonder valse beloftes. No-nonsense en alleen met echte mensen, zonder compromissen, zowel op kwaliteit als op duurzaamheid.
We weten uit ervaring dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet tussen alle claims, certificeringen en keurmerken. Daarom wilden wij effectieve producten maken, die niet alleen goed voor onze klanten zorgen, maar ook voor de planeet. Met als resultaat een sterke huid, zonder je zorgen te hoeven maken of het duurzaam, diervriendelijk of vegan is.
Waar komt jullie liefde en passie voor huidverzorging vandaan en wanneer besloten jullie hier een bedrijf mee op te willen zetten?
Angela: “Ik was bezig met duurzamere keuzes maken in mijn leven, vanwege mijn zorgen over de toekomst van onze planeet. Toen ik naar mijn verzorgingsproducten keek, schrok ik ervan hoeveel nare chemicaliën en microplastics er in sommige producten zaten. Ik vond het erg lastig om goede producten te vinden waar dat niet in zat. Toevallig was mijn zus Cathy, die schoonheidsspecialist is en een eigen salon had, bezig met het leren ontwikkelen van eigen recepturen voor huidverzorging. Ook zij vond het aanbod natuurlijke en duurzame verzorgingsproducten erg klein. Zo kwamen we op het idee om een eigen lijn op te zetten.”
Op welk punt zijn jullie ervoor gegaan om fulltime te ondernemen?
We zijn Food for Skin gestart naast ons werk, maar in coronatijd kwam al snel het besef dat we door moesten pakken want de planeet werd er niet beter op. Dus toen heb ik (Angela) mijn baan bij Tony’s Chocolonely opgezegd en heeft Cathy haar salon gesloten. Dat was mega spannend, maar het enige juiste wat we konden doen.
Vanaf dit punt zijn we er direct fulltime mee aan de slag gegaan, omdat we niet van half werk houden ;) Zonder gekheid op een stokje; het ontwikkelen van producten, het in de markt zetten, de verpakkingen, de communicatie, de logistiek, de klantenservice…het gehele proces kost ontzettend veel tijd. Daarom is het vanaf het begin voor ons duidelijk voor ons geweest dat áls we het gingen doen, we het ook écht goed gingen doen: fulltime dus. En.. eerlijk gezegd meer dan fulltime, de avonden en weekenden zijn ook hard nodig!
Wat is volgens jullie de sleutel van jullie succes?
De kwaliteit van onze producten staat voorop. Als die niet goed is, gaan mensen niet meer terugkomen. Dus ten eerste is ons succes de sterke en effectieve formules op basis van de kracht van groente. Daarnaast onze eerlijke, open, no-nonsense communicatie. Mensen zijn dat niet gewend in de beauty-industrie en vinden dat heel verhelderend. We laten hierin heel veel zien; niet alleen over de producten zelf, maar ook hoe we ons bedrijf bouwen en geven hiermee een uniek inkijkje. In het begin wel spannend om te doen, want je stelt jezelf best kwetsbaar op, maar mensen reageren hier enorm leuk op. We krijgen zelfs bedankjes voor onze nieuwsbrieven. Dat heb ik in 30 jaar marketing nog nooit meegemaakt ;)
Waar zien jullie jezelf en het bedrijf over vijf jaar?
We willen heel graag verder uitrollen in retail en in Europa, waarbij Duitsland als eerste op de lijst staat. Verder willen we vooral zoveel mogelijk mensen inspireren en informeren. Want daar draait het ons om: impact maken! Zoveel mogelijk mensen moeten zich bewust worden wat je via je cosmetica nou eigenlijk in de natuur brengt en mogelijk in je lijf. We hopen dat iedereen zal gaan kiezen voor producten die jou niet alleen mooier maken, maar ook de natuur. En of dat nu met Food for Skin is, is van minder belang. Maar aangezien we ook echt de beauty industrie willen inspireren om de volgende stap in verduurzaming te nemen, is het belangrijk dat we als merk groeien, zodat we serieus genomen worden en kunnen laten zien dat het wél anders kan!
Hoe ziet een gemiddelde werkdag er voor jullie uit?
Heel divers! Cathy is vooral veel bezig met de ontwikkeling van nieuwe producten en leest en leert veel over de nieuwste mogelijkheden op het gebied van natuurlijke ingrediënten en upcycling. Daarnaast runt zij de klantenservice waarin ze persoonlijk en uitgebreid antwoord geeft op alle vragen rondom huidverzorging. Cathy stuurt ook de producties aan: van het maken van de serums tot het printen van de glazen flesjes. Angela is verantwoordelijk voor marketing, finance en sales en dat betekent behoorlijk veel afwisseling; van persberichten tot excel sheets en van team meetings tot samenkomsten van B Corp en The Plastic Soup Foundation.
Maar gelukkig hoeven we het niet meer allemaal met zijn tweetjes te doen. Inmiddels zijn Sarah, Ilse, Manon en Anne ook aan onze gezellige lange tafel van bureaus aangeschoven. En dat is zo leuk! Met deze groep van 6 vrouw zijn we iedere dag keihard bezig om het verschil te maken, om het beter te willen doen en gewoon echt effectieve producten in de markt te zetten met een zo klein mogelijke negatieve impact op het milieu. Jij blij, maar de planeet ook. We zijn als team echt committed om samen de beauty industrie een make-over te geven: want het kan veel schoner en mooier!
Wat is het grootste leerpunt uit jullie carrière?
Angela: “De grootste les is toch wel dat je niet moet wachten tot dingen perfect zijn. Ik ben perfectionist, maar op een gegeven moment moet je gewoon starten. Daarom zijn we met kleine flesjes begonnen. Testen, evalueren, leren en aanpassen en weer door. Groeien doen we stap voor stap. Maar dat heb ik wel moeten leren. En je moet geduld hebben. Uiteindelijk ben je nooit klaar en dat is soms best vermoeiend. Het kan altijd beter! Ik werk zestig uur per week aan Food for Skin, maar zou er makkelijk honderd uur aan kunnen besteden.”
We hebben weleens een batch geleverd gekregen met producten die wel goed werkten, maar niet fijn smeerbaar waren. Je kijkt dan of je ze alsnog kunt verkopen tegen andere voorwaarden, want we willen eigenlijk niets weggooien. Financieel hakt dat er enorm in en dat hadden we niet ingecalculeerd. Gelukkig geven de pieken genoeg energie om op dit soort momenten niet bij de pakken neer te gaan zitten. We krijgen zoveel mooie reacties op onze producten, daar worden we echt superblij van.
Waar kunnen jullie als ondernemers echt niet zonder?
Wij kunnen echt niet zonder onze Food for Skin Friends: de community. Het is onmogelijk om altijd de juiste keuze te maken zonder je doelgroep om advies te vragen, te laten testen of mee te laten denken. We doen dat niet heel systematisch, maar we werken met polls, enquêtes of stellen persoonlijk vragen aan kritische klanten en niet-klanten. Dáár leer je het allermeeste van!
Tot slot: wat is het beste advies dat jullie aan andere (vrouwelijke) ondernemers kunnen geven?
Ik (Angela) heb zelf bij Nike gewerkt, dus ik leen maar even de 3 woorden die volgens mij echt het allerbelangrijkste advies geven: JUST DO IT! Er zijn zoveel mensen met plannen en dromen en velen starten, maar pakken toch niet door. Als je een droom hebt, ga ervoor en doe het met focus en je volle aandacht. Ga het niet naast je huidige baan doen, want dat is te comfortabel en de kans is groot dat je niet echt doorpakt. Als je je baan opzegt, dan is het echt alles of niets. Wacht niet tot je product of service perfect is, blijf trouw aan je eigen stijl en waarden (don’t copy paste please), doe dingen op je eigen manier en leer, evalueer en verbeter met alles wat je doet.
–> Neem een kijkje op de website van Food for Skin om alle producten te bekijken.
Heb jij een eigen bedrijf en wil je dit graag in de spotlight zetten in deze rubriek? Neem dan zeker eens contact met me op ♥
Dankjewel voor de uitgebreide en inspirerende antwoorden, Angela en Cathy. Heel erg leuk en interessant om te lezen en ik wens jullie nog heel veel succes met jullie bedrijf, prachtige producten en krachtige missie!
Liefs,
Desirée
Volg mij op Facebook en Instagram om op de hoogte te blijven van de laatste nieuwtjes, persoonlijke updates, behind the scenes en nog veel meer leuks ♥
Reacties op dit artikel