Let’s celebrate B Corp Month! Een jaarlijkse, wereldwijde, campagne om alles te vieren rondom een B Corp zijn. Je hebt deze term vast wel eens voorbij horen komen, maar wat is een B Corp precies, wat betekent het om als bedrijf een B Corp-certificaat te hebben, hoe behalen én behouden merken en bedrijven die status en welke beauty brands hebben een B Corp certificering?
‘Lees ook: Q&A | Waarom kiezen voor een sulfaatvrije shampoo?’
Wat is een B Corp?
Certified Benefit Corporations, of B Corps, zijn bedrijven die door B Lab zijn geverifieerd om te voldoen aan hoge normen op het gebied van sociale en ecologische prestaties, transparantie en verantwoordelijkheid. B Lab is een non-profitorganisatie die in 2006 werd opgericht met het idee dat een ander soort economie niet alleen mogelijk, maar ook noodzakelijk was.
Om de certificering te krijgen worden bedrijven grondig gemeten op de praktijken en resultaten in vijf categorieën; het bestuur, de werknemers, de gemeenschap, het milieu en klanten. In deze assessment moet een minimale score van 80 punten worden behaald om een B Corp te kunnen worden. En als het certificaat eenmaal binnen is worden bedrijven verantwoordelijk gehouden en iedere drie jaar opnieuw getoetst om hun B Corp status te behouden. Wereldwijd zijn er inmiddels meer dan 8.000 B Corps, waarvan zo’n 250 in Nederland. In totaal hebben ruim 150.000 bedrijven de B Impact Assessment gebruikt om hun prestaties te meten, maar slechts 3% hiervan heeft de certificering ook daadwerkelijk aan kunnen vragen en ontvangen. Het is dus duidelijk dat niet zomaar ieder bedrijf een B Corp kan worden..
Kortgezegd mag je het zo zien dat bedrijven met een B Corp certificaat maatschappelijke en duurzame waarden en het maken van een positieve impact hoger hebben staan dan enkel het maken van winst.
B Corp Month 2024 | This Way Forward
“Ieder jaar in maart komen B Lab en de wereldwijde B Corp-gemeenschap samen om alles te vieren rondom een B Corp zijn. Zo delen ze bijvoorbeeld de manieren waarop ze van plan zijn hun impact in de toekomst te vergroten en verder te gaan dan de business as usual. Hiermee willen ze andere bedrijven inspireren om ook een B Corp-certificering te behalen en moedigen ze nieuwe en bestaande klanten aan om voor B Corp-bedrijven te kiezen, omdat zo deel te nemen aan de reis naar beter zakendoen.”
B Corp beauty brands
Wil je weten of een merk een B Corp is, dan kan je dat checken via deze link. Op de foto’s in dit artikel zie je een aantal producten van merken die B Corp gecertificeerd zijn, maar er zijn er natuurlijk nog veel meer. Denk bijvoorbeeld aan onderstaande beautymerken:
– Davines
– Pink Gellac
– Comfort Zone
– Keune
– The Body Shop
– Rituals
– Naïf
– Seepje
– Weleda
– Elemis
– The Inkey List
– Food for Skin
– Medik8
– Aveda
– Aesop
– ZENZ Organic.
Vaak is er op de website van de specifieke merken een aparte pagina ingericht over hun B Corp certificering, de B Impact Score en waar je ook meer kan lezen over hun maatschappelijke en duurzame doelen. Persoonlijk vind ik dit altijd heel interessant en leuk om te lezen, heel mooi om te zien hoe sommige merken echt net even dat stapje verder gaan om de wereld een klein beetje mooier achter te kunnen laten voor toekomstige generaties.
Liefs,
Desirée
Volg mij op Facebook en Instagram om op de hoogte te blijven van de laatste nieuwtjes, persoonlijke updates, behind the scenes en nog veel meer leuks ♥
Reacties op dit artikel