Huis & interieur Lifestyle

Health | De 4 beste tips voor een goede nachtrust

17 april 2024

goede nachtrust tips beter slapen (duurzaam slapen, Tuur)

We weten allemaal dat een goede nachtrust essentieel is om zowel fysiek als mentaal op te kunnen laden, zodat je de nieuwe dag vol energie kan beginnen. En toch hebben veel mensen moeite om aan de benodigde 7 tot 8 uur kwalitatieve slaap per nacht te komen. Natuurlijk heb je niet alles hiervoor zelf in de hand, maar er is meer dat je zelf kan doen dan waar je vaak aan denkt. In dit artikel lees je de beste tips voor een goede nachtrust, waarvan vooral tip 3 vaak onderschat wordt..

‘Lees ook: Health | 3x waarom de buitenlucht zo gezond voor je is.’

goede nachtrust tips beter slapen (duurzaam slapen, Tuur)

4 tips om beter te gaan slapen

Een vaste slaaproutine

een vaste routine in je systeem krijgen is misschien wel één van de meest eenvoudige dingen die je zelf in de hand hebt voor een betere nachtrust. Je hoeft er niets voor aan te schaffen, je moet het enkel in je systeem zien te krijgen: een vaste slaaproutine waarbij je iedere avond rond dezelfde tijd naar bed zal gaan en iedere ochtend rond dezelfde tijd op zal staan. Probeer het maar eens een tijdje en je zal na één tot twee weken een groot verschil merken in de kwaliteit van je slaap.

Voor de meeste volwassenen ligt de ideale bedtijd tussen 22.00 en 23.00 uur en de tijd om op te staan zo’n acht uur later, dus tussen 06.00 en 07.00 uur.

goede nachtrust tips beter slapen (duurzaam slapen, Tuur)

Een fijne slaapkamer-setting

Het creëren van de juiste setting in de slaapkamer is ook behoorlijk belangrijk. Zo zal je sneller en beter in slaap vallen én beter doorslapen in een kamer die:

– niet te warm of te koud is, ongeveer 18C, en het liefst met doorgang van frisse buitenlucht
– opgeruimd en niet te druk of rommelig ingericht is en stofvrij gehouden wordt
– een frisse geur heeft, waarbij regelmatig ventileren heel belangrijk is maar ook een diffuser met bijvoorbeeld lavendelolie, sinaasappelolie of pepermuntolie aan bij kan dragen
– de juiste luchtvochtigheid heeft, zodat je luchtwegen optimaal kunnen functioneren.

goede nachtrust tips beter slapen (duurzaam slapen, Tuur)

Het juiste bed voor jouw lichaam

Het is – helaas – dan wel de tip waarbij de portemonnee het hards geraakt kan worden, maar het is misschien wel één van de meest onderschatte dingen in de slaapkamer die toch echt het grootste verschil kunnen maken voor een goede nachtrust: een fijne en ondersteunende of liever nog ergonomische matras, een goed hoofdkussen, een niet-te-warm-of-te-koud dekbed en het juiste ademende bedtextiel. Misschien slaap je inmiddels al een hele tijd op een matras met de welbekende kuil en/of eentje die te weinig ondersteuning biedt, onder een te warm of te koud dekbed of een hoofdkussen dat niet (meer) aansluit bij jouw slaapligging.. Het resultaat? Je lichaam ontspant niet optimaal, krijgt niet de ondersteuning die het nodig heeft en heeft het te warm of te koud en gaat daardoor liggen woelen, draaien en weet zich geen prettige temperatuur aan te nemen waardoor je het te koud of juist te warm zal hebben..

De investering in een goede matras, hoofdkussen en beddengoed zal enorm bijdragen aan een gevoel van meer natuurlijk slapen en dus een optimale nachtrust.

Duurzaam beddengoed

Aanvullend bij deze derde tip wil ik ook zeker de tip delen om te kijken voor duurzaam beddengoed. Niet alleen heel fijn voor het milieu en voor een kleinere ecologische voetafdruk, maar ook dragen natuurlijke materialen bij aan een betere, meer ergonomische en anti-allergische nachtrust. Materialen als natuurlatex, biokatoen/biologisch katoen en wol hebben namelijk heel prettige – afwisselend per soort – anti-bacteriële, anti-allergische, ventilerende, temperatuurregulerende, ademende en vochtregulerende eigenschappen. Tip: het duurzame Belgische merk Tuur.

De invloed van de dag op je nachtrust

Maar vergeet ook zeker niet de invloed van je algehele leefwijze op de kwaliteit van je nachtrust. Zo zal je beter slapen wanneer je regelmatig en voldoende beweegt, in de avond liever geen zware maaltijden, vette of suikerrijke snacks, alcohol en cafeïne nuttigt en wanneer je beeldschermlicht vermindert zo’n één tot twee uur voor het slapen gaan en de woonkamer in de avond niet te fel verlicht. Deze kleine aanvullende tips samen zullen ervoor zorgen dat je lichaam op een meer natuurlijke manier de dag zal afronden, melatonine aan zal maken en in een ruststand zal komen om lekker te gaan slapen.

Liefs,
Desirée

Volg mij op Facebook en Instagram om op de hoogte te blijven van de laatste nieuwtjes, persoonlijke updates, behind the scenes en nog veel meer leuks ♥

*

Reacties op dit artikel

    Antwoorden

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.